|
Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní principy sociálně-pedagogické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky vztahující se k procesu sociálně-pedagogické diagnostiky. - Základní informace o sociálně-pedagogické diagnostice se zaměřením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny dětí, mládeže a dospělých. - Diagnostické přístupy ve školním a mimoškolním prostředí. Možnosti podpory žáků v tíživé situaci. - Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diagnostika žáků se sociálním znevýhodněním. Role školských poradenských zařízení. - Diagnostika v oblasti prevence a výskytu rizikového chování. Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních. Diagnostika sociálních vztahů. - Práce s vybranými technikami. Psychometrické vlastnosti testových metod. Vhodná volba technik a adekvátní způsob využití. Hlavní oblasti využití sociálně-pedagogické diagnostiky (žák/dítě, sociální prostředí, školní prostředí). - Dynamická diagnostika. Diagnostický proces. Využití závěrů diagnostického procesu v souladu s potřebami a zájmy dětí a dospívajících.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga |
| principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga |
| postupů sociálně-pedagogické diagnostiky |
| postupů sociálně-pedagogické diagnostiky |
| průběhu diagnostického procesu |
| průběhu diagnostického procesu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky |
| vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky |
| analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu |
| analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu |
| definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga |
| definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga |
| vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí |
| vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí |
| interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince |
| interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince |
| vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie |
| vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Braun, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: Univerzita Karlova, 2014.
-
Frick, P. J., Barry, Ch. T., & Kamphaus, R. W. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New Orleans: Springer, 2005.
-
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum. 2002.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016.
-
Mojmír Svoboda; Pavel Humpolíček; Václav Šnorek. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
|