|
Vyučující
|
-
Petr Šafránková Anna, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální a pedagogická komunikace - vymezení pojmů. Komunikační modely, motivy komunikace a její význam v dnešní společnosti. - Charakteristika a pravidla komunikace. - Vztah myšlení a jazyka. - Verbální komunikace a její analýza. - Neverbální komunikace, interpretace neverbálních signálů, paralingvistické projevy a jejich dešifrování. - Efektivní komunikace. Zpětná vazba v procesu komunikace. - Komunikační styly. Argumentační fauly. - Základní charakteristika zdravé komunikace. Asertivní komunikace. - Komunikační dovednosti a jejich rozvíjení. - Komunikace v různých prostředích a skupinách. - Sebepoznání v oblasti komunikace. - Virtuální komunikace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základních pojmů v oblasti sociální a pedagogické komunikace |
| základních pojmů v oblasti sociální a pedagogické komunikace |
| komunikačních stylů, modelů, komunikačního procesu |
| komunikačních stylů, modelů, komunikačního procesu |
| znaků zdravé komunikace |
| znaků zdravé komunikace |
| zásad asertivní komunikace |
| zásad asertivní komunikace |
| významu komunikace v dnešní společnosti |
| významu komunikace v dnešní společnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
| analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
| navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
| navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
| vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy |
| vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy |
| kriticky zhodnotí vlastní autentický řečový projev |
| kriticky zhodnotí vlastní autentický řečový projev |
| aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj |
| aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Devito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada.
-
Fontana, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál, 2017.
-
Kohout, J. Rétorika: umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 2002. ISBN 8072610724.
-
Navarro, J. Tajemství řeči těla: gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada., 2017. ISBN 9788027124770.
-
Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy - dovednosti - poruchy. Praha: Grada, 2005.
-
Warren, J. T., & Fassett, D. L. Communication: a critical/cultural introduction. London: SAGE Publications, 2011.
|