Předmět: Výchova k udržitelnému rozvoji v globálních a enviromentálních souvislostech

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Výchova k udržitelnému rozvoji v globálních a enviromentálních souvislostech
Kód předmětu UPV/SP6UR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Junaštíková Julie, Mgr.
Obsah předmětu
- Vymezení základních pojmů: globální a environmentální výchova, globalizace, udržitelný rozvoj. - Globální problémy a jejich dělení, včetně možných řešení (např. využití obnovitelných zdrojů energie). - Pilíře udržitelnosti (ekologická, ekonomická, sociální a kulturní udržitelnost). - Edukační pohled na problematiku udržitelného životního stylu, udržitelného chování, udržitelného designu, environmentální politiky, cirkulární ekonomky, zelené transformace. - Globální a environmentální výchova: vznik a koncepce, rozdíly mezi globální a environmentální výchovou, ekologie, ekologická stopa.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Exkurze, E-learning
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se ve společenskovědním přehledu
orientovat se ve společenskovědním přehledu
Výsledky učení
popsat historický vývoj procesu globalizace
popsat historický vývoj procesu globalizace
definovat pojem globalizace
definovat pojem globalizace
vysvětlit význam globální výchovy
vysvětlit význam globální výchovy
charakterizovat složky globální výchovy
charakterizovat složky globální výchovy
vymezit pojem udržitelný rozvoj
vymezit pojem udržitelný rozvoj
charakterizovat pilíře udržitelnosti
charakterizovat pilíře udržitelnosti
definovat pojmy zelená transformace, udržitelné chování, udržitelný životní styl
definovat pojmy zelená transformace, udržitelné chování, udržitelný životní styl
Odborné dovednosti
aplikovat procesy globální výchovy
aplikovat procesy globální výchovy
dokázat navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu v rámci udržitelného rozvoje
dokázat navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu v rámci udržitelného rozvoje
používat principy globální výchovy
používat principy globální výchovy
rozvíjet oblasti v systému globální výchovy a udržitelného rozvoje
rozvíjet oblasti v systému globální výchovy a udržitelného rozvoje
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning
E-learning
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Exkurze
Exkurze
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozhovor
Rozhovor
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • Akční plán na léta 2022-2025 ke Státnímu programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálnímu poradenství na léta 2016-2025. .
  • Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
  • Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
  • Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
  • Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
  • Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
  • Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
  • Bašta, J., Hrdlička, F., & Kolářová, H. Člověk a prostředí. Česká technika - nakladatelství ČVUT. 2005.
  • Corner, A., Kane, G., Owen, P. Behaviour Change for Sustainability. Routledge. 2012.
  • Činčera, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido. 2007.
  • David, J., & Elliott, S. Young Children and the Environment: Early Education for Sustainability. Routledge. 2017.
  • Hauff, M., & Kuhnke, C. Sustainable Development Policy: A European Perspective. Routledge. 2017.
  • Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU. 2005.
  • Kaňáková, N. Globální problémy. Vysoká škola báňská - Technická univerzita. 2004.
  • Kárníková, A. Strategický rámec Česká republika 2030. Úřad vlády České republiky. 2017.
  • Mezřický, V. Perspektivy globalizace. Portál. 2011.
  • Moldan, B. Životní prostředí v globální perspektivě. Karolinum. 2021.
  • Morrissey, J., & Heidkamp, C. P. Demanding Sustainability. Pillars to (Re-)Build a Shared Prosperity. Springer International Publishing. 2022.
  • Nováček, P. Dějiny blízké budoucnosti. Univerzita Palackého v Olomouci. 2020.
  • Nováček, P. Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého v Olomouci. 2010.
  • Pike, G., & Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2). Portál. 2009.
  • Pike, G., & Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2). Portál. 2009.
  • Pike, G., & Selby, D. Globální výchova. Grada. 1994.
  • Rio, P., Kiefer, CH. P., & Carrillo-Hermosilla, J. The Circular Economy Economic, Managerial and Policy Implications. Springer International Publishing. 2022.
  • Saylan, Charles, Blumstein, Daniel T. The Failure of Environmental Education. University of California Press. 2011.
  • Thornbush, M. J. The Ecological Footprint as a Sustainability Metric Implications for Sustainability. Springer International Publishing. 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr