| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Vymezení základních pojmů: globální a environmentální výchova, globalizace, udržitelný rozvoj. - Globální problémy a jejich dělení, včetně možných řešení (např. využití obnovitelných zdrojů energie). - Pilíře udržitelnosti (ekologická, ekonomická, sociální a kulturní udržitelnost). - Edukační pohled na problematiku udržitelného životního stylu, udržitelného chování, udržitelného designu, environmentální politiky, cirkulární ekonomky, zelené transformace. - Globální a environmentální výchova: vznik a koncepce, rozdíly mezi globální a environmentální výchovou, ekologie, ekologická stopa.   
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Exkurze, E-learning
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 50 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Exkurze
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| orientovat se ve společenskovědním přehledu | 
| orientovat se ve společenskovědním přehledu | 
| Výsledky učení | 
|---|
| popsat historický vývoj procesu globalizace | 
| popsat historický vývoj procesu globalizace | 
| definovat pojem globalizace | 
| definovat pojem globalizace | 
| vysvětlit význam globální výchovy | 
| vysvětlit význam globální výchovy | 
| charakterizovat složky globální výchovy | 
| charakterizovat složky globální výchovy | 
| vymezit pojem udržitelný rozvoj | 
| vymezit pojem udržitelný rozvoj | 
| charakterizovat pilíře udržitelnosti | 
| charakterizovat pilíře udržitelnosti | 
| definovat pojmy zelená transformace, udržitelné chování, udržitelný životní styl | 
| definovat pojmy zelená transformace, udržitelné chování, udržitelný životní styl | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| aplikovat procesy globální výchovy | 
| aplikovat procesy globální výchovy | 
| dokázat navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu v rámci udržitelného rozvoje | 
| dokázat navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu v rámci udržitelného rozvoje | 
| používat principy globální výchovy | 
| používat principy globální výchovy | 
| rozvíjet oblasti v systému globální výchovy a udržitelného rozvoje | 
| rozvíjet oblasti v systému globální výchovy a udržitelného rozvoje | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| E-learning | 
| E-learning | 
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Exkurze | 
| Exkurze | 
| Přednášení | 
| Přednášení | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Písemná zkouška | 
| Písemná zkouška | 
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) | 
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) | 
| Rozhovor | 
| Rozhovor | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Akční plán na léta 2022-2025 ke Státnímu programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálnímu poradenství na léta 2016-2025. .
                
 
            
                
                - 
                    Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
                
 
            
                
                - 
                    Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
                
 
            
                
                - 
                    Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
                
 
            
                
                - 
                    Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
                
 
            
                
                - 
                    Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
                
 
            
                
                - 
                    Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
                
 
            
                
                - 
                    Bašta, J., Hrdlička, F., & Kolářová, H. Člověk a prostředí. Česká technika - nakladatelství ČVUT. 2005.
                
 
            
                
                - 
                    Corner, A., Kane, G., Owen, P. Behaviour Change for Sustainability. Routledge. 2012.
                
 
            
                
                - 
                    Činčera, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido. 2007.
                
 
            
                
                - 
                    David, J., & Elliott, S. Young Children and the Environment: Early Education for Sustainability. Routledge. 2017.
                
 
            
                
                - 
                    Hauff, M., & Kuhnke, C. Sustainable Development Policy: A European Perspective. Routledge. 2017.
                
 
            
                
                - 
                    Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU. 2005.
                
 
            
                
                - 
                    Kaňáková, N. Globální problémy. Vysoká škola báňská - Technická univerzita. 2004.
                
 
            
                
                - 
                    Kárníková, A. Strategický rámec Česká republika 2030. Úřad vlády České republiky. 2017.
                
 
            
                
                - 
                    Mezřický, V. Perspektivy globalizace. Portál. 2011.
                
 
            
                
                - 
                    Moldan, B. Životní prostředí v globální perspektivě. Karolinum. 2021.
                
 
            
                
                - 
                    Morrissey, J., & Heidkamp, C. P. Demanding Sustainability. Pillars to (Re-)Build a Shared Prosperity. Springer International Publishing. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    Nováček, P. Dějiny blízké budoucnosti. Univerzita Palackého v Olomouci. 2020.
                
 
            
                
                - 
                    Nováček, P. Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého v Olomouci. 2010.
                
 
            
                
                - 
                    Pike, G., & Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2). Portál. 2009.
                
 
            
                
                - 
                    Pike, G., & Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2). Portál. 2009.
                
 
            
                
                - 
                    Pike, G., & Selby, D. Globální výchova. Grada. 1994.
                
 
            
                
                - 
                    Rio, P., Kiefer, CH. P., & Carrillo-Hermosilla, J. The Circular Economy Economic, Managerial and Policy Implications. Springer International Publishing. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    Saylan, Charles, Blumstein, Daniel T. The Failure of Environmental Education. University of California Press. 2011.
                
 
            
                
                - 
                    Thornbush, M. J. The Ecological Footprint as a Sustainability Metric Implications for Sustainability. Springer International Publishing. 2021.
                
 
            
         
         
         
     |