|
Vyučující
|
-
Matušů Renáta, Mgr. lic. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Přístupy k psychickým problémům a duševním nemocem v historii lidstva. Dějiny pedagogické a psychologické diagnostiky. - Základní principy pedagogicko-psychologické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky, vztahující se k procesu pedagogicko-psychologické diagnostiky a k výzkumným činnostem. - Psychometrické vlastnosti testových metod. - Základní informace o pedagogické a psychologické diagnostice dětí raného věku. - Pedagogické a psychologické přístupy při práci s dětmi předškolního věku. Oblasti školní zralosti. - Pedagogicko-psychologická diagnostika školních schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. - Kognitivní styly, motivace žáků. Klima školy, klima třídy. - Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky dospělých.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Sebereflexe, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 45 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie. |
| Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie. |
| Výsledky učení |
|---|
| různých druhů klinických metod |
| různých druhů klinických metod |
| různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace |
| různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace |
| psychometrických vlastností psychodiagnostických metod |
| psychometrických vlastností psychodiagnostických metod |
| zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje |
| zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje |
| základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup) |
| základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření |
| rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření |
| interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření |
| interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření |
| navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště |
| navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště |
| zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření |
| zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření |
| objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací |
| objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Známkou |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Dana Krejčířová; Mojmír Svoboda; Marie Vágnerová. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
-
Donald P. Ogden. Psychodiagnostics and Personality Assessment. Western Psychological Services, 2001.
-
Dušek Karel, Večeřová-Procházková Alena. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Psyché, 2015. ISBN 978-80-247-4826-9.
-
Havigerová Jana Marie. Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku. Praha - Pedagogika, 2014. ISBN 978-80-247-5150-4.
-
HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Jarmila Klégrová; Marie Vágnerová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.
-
Jonathan M. Campbell, Randy W. Kamphaus. Psychodiagnostic Assessment of Children: Dimensional and Categorical Approaches. New Jersey: John Wiley, 2006. ISBN 978-0471212195.
-
MUSIL, V. Jiří a Michaela SMĚŠNÁ. L-J sociometrická technika. Olomouc: Psychologická a výchovná poradna, 2006. ISBN 80-903449-1-7.
-
Seidlová Málková Gabriela, Smolík Filip. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Psyché, 2015. ISBN 978-80-247-4239-7.
-
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0227-1.
-
Šnýdrová Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Psyché. ISBN 978-80-247-2165-.
-
Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa. Psychometrika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0143-4.
-
Václav Mertin; Lenka Krejčová. Metody a postupy poznávání žáka -- Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
|