| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Tématika volného času, základní terminologie. - Volný čas v historickém kontextu. - Současná pojetí problematiky volného času.  - Faktory ovlivňující trávení volného času, hra a motivace. - Pedagogika volného času, výchova ve volném čase, její funkce, možnosti, úskalí.  - Zařízení pro volný čas, činnosti ve volném čase. - Zážitková pedagogika. - Galerijní a muzejní edukace. - Pedagog volného času, legislativa.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Exkurze
                        - 5 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 35 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Nespecifikováno. | 
| Nespecifikováno. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času | 
| definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času | 
| popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času  | 
| popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času  | 
| charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory | 
| charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory | 
| jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam | 
| jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam | 
| popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase | 
| popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase | 
| vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností | 
| vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností | 
| charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy  | 
| charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy  | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času | 
| analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času | 
| analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností  | 
| analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností  | 
| kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas | 
| kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas | 
| navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času | 
| navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času | 
| aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností | 
| aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností | 
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi | 
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Pozorování | 
| Pozorování | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Přednášení | 
| Přednášení | 
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Zážitková (sebezkušenostní) | 
| Exkurze | 
| Exkurze | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Analýza seminární práce | 
| Analýza seminární práce | 
| Analýza prezentace studenta | 
| Analýza prezentace studenta | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
                
 
            
                
                - 
                    Hanuš, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
                
 
            
                
                - 
                    Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
                
 
            
                
                - 
                    Kaplánek, M., Bauman, P., Dudová, A., Kočerová, M., Macků, R.& Svobodová, Z. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál. 
                
 
            
                
                - 
                    Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času.. Brno: Paido, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    Němec, J. Od prožívání k požitkářství : výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido, 2002. 
                
 
            
                
                - 
                    Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. 
                
 
            
                
                - 
                    Pieper, J. K. Volný čas, vzdělání, moudrost. Praha: Křesťanská akademie, 0199. ISBN 80-900615-6-7.
                
 
            
                
                - 
                    Pospíšil, J. Hodnoty a volný čas. Nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc: UP v Olomouci, 2023. 
                
 
            
                
                - 
                    Spousta, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X.
                
 
            
                
                - 
                    Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido., 1995. 
                
 
            
         
         
         
     |