| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Stručný obsah výuky: - vymezení základních pojmů (senior, senium, stáří, stárnutí), teoretické vymezení oboru sociální práce; - sociální události v seniorském věku (odchod do starobního důchodu, nemoc ve stáří, aj.); - specifika práce se seniory (omezení pohybového aparátu, komunikační schopnosti, nižší míra adaptace, aj.); - aktivizace seniorů; - sociální služby pro seniory; - praktické příklady řešené v praxi. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu jsou odborné znalosti z předmětů Sociální pedagogika a Sociální práce s ohroženými dětmi a rodinou. | 
| Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu jsou odborné znalosti z předmětů Sociální pedagogika a Sociální práce s ohroženými dětmi a rodinou. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| definuje obor sociální práce  | 
| definuje obor sociální práce  | 
| popíše zákon o sociálních službách | 
| popíše zákon o sociálních službách | 
| jmenuje a objasní sociální události spojené se stářím | 
| jmenuje a objasní sociální události spojené se stářím | 
| vymezí principy komunikace s osobou seniorského věku | 
| vymezí principy komunikace s osobou seniorského věku | 
| objasní význam aktivizace ve stáří | 
| objasní význam aktivizace ve stáří | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| navrhne plán řešení pro jednotlivé sociální události, kterým mohou senioři čelit (nemoc, odchod do důchodu apod.) | 
| navrhne plán řešení pro jednotlivé sociální události, kterým mohou senioři čelit (nemoc, odchod do důchodu apod.) | 
| používá principy komunikace s osobou seniorského věku  | 
| používá principy komunikace s osobou seniorského věku  | 
| navrhne aktivizační plán pro osobu seniorského věku, která žije v pobytovém zařízení sociálních služeb | 
| navrhne aktivizační plán pro osobu seniorského věku, která žije v pobytovém zařízení sociálních služeb | 
| vyplní formulář Žádost o příspěvek na péči | 
| vyplní formulář Žádost o příspěvek na péči | 
| navrhne, jaký typ sociální služby by mohl senior v nepříznivé sociální situaci využívat s ohledem na jeho aktuální potřeby | 
| navrhne, jaký typ sociální služby by mohl senior v nepříznivé sociální situaci využívat s ohledem na jeho aktuální potřeby | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Praktické procvičování | 
| Praktické procvičování | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Analýza textu | 
| Analýza textu | 
| Známkou | 
| Písemná zkouška | 
| Písemná zkouška | 
| Známkou | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    BAUM, D. Výzkumné metody v sociální práci. 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    KUBALČÍKOVÁ, K. Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    MATOUŠEK, O. Encyklopedie sociální práce.. 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    ŠPATENKOVÁ, N. Edukace senior: geragogika a gerontodidaktika. 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. 2005. 
                
 
            
         
         
         
     |