| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Kultura (vymezení pojmu, antropologické a axiologické pojetí). - Multikulturalismus (vznik, charakteristika v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě). - Rasismus (pojem rasa, vývoj názorů a pojetí ras, vznik rasismu). - Migrace a uprchlictví. - Imigrační a azylová politika v ČR. - Integrace imigrantů podle EU. - Cizinci, menšiny a média. - Národnostní menšiny v ČR (Vietnamci, Ukrajinci, migrace z Balkánu) - Romové v ČR (historie a současnost). - Koncepce multikulturní výchovy.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 65 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 25 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Znalosti z oblasti sociologie, pedagogiky a filozofie. | 
| Znalosti z oblasti sociologie, pedagogiky a filozofie. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| definuje základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy | 
| definuje základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy | 
| vysvětlí antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury | 
| vysvětlí antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury | 
| popíše principy fungování multikulturní společnosti | 
| popíše principy fungování multikulturní společnosti | 
| vysvětlí význam multikulturalismu, popíše jeho vznik, modely, dimenze a myšlenkové proudy, popíše multikulturalismus v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě  | 
| vysvětlí význam multikulturalismu, popíše jeho vznik, modely, dimenze a myšlenkové proudy, popíše multikulturalismus v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě  | 
| popíše koncepci multikulturní výchovy  | 
| popíše koncepci multikulturní výchovy  | 
| vysvětlí hlavní principy kulturně-standardního a transkulturního přístupu | 
| vysvětlí hlavní principy kulturně-standardního a transkulturního přístupu | 
| popíše imigrační a azylovou politiku v ČR i v EU | 
| popíše imigrační a azylovou politiku v ČR i v EU | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| uplatňuje metody multikulturní výchovy v sociálně pedagogické praxi | 
| uplatňuje metody multikulturní výchovy v sociálně pedagogické praxi | 
| vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů  | 
| vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů  | 
| rozpozná projevy extremismu, stereotypní a xenofobní projevy a dokáže na ně upozornit a adekvátně reagovat | 
| rozpozná projevy extremismu, stereotypní a xenofobní projevy a dokáže na ně upozornit a adekvátně reagovat | 
| navrhuje konkrétní možnosti, jak se občané mohou aktivně spolupodílet na posilování soudržnosti ve společnosti | 
| navrhuje konkrétní možnosti, jak se občané mohou aktivně spolupodílet na posilování soudržnosti ve společnosti | 
| předchází vzniku a následnému posilování schematického obrazu společenského uspořádání, podle něhož je společnost "přirozeně" rozdělena na majoritu a minority  | 
| předchází vzniku a následnému posilování schematického obrazu společenského uspořádání, podle něhož je společnost "přirozeně" rozdělena na majoritu a minority  | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Analýza výkonů studenta | 
| Analýza výkonů studenta | 
| Ústní zkouška | 
| Ústní zkouška | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Menšiny a migranti v České republice. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071786489.
                
 
            
                
                - 
                    Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. ISBN 80-902260-7-8.
                
 
            
                
                - 
                    Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : antropologická perspektiva. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
                
 
            
                
                - 
                    Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. Zdroje a formy rasismu a netolerance. Informace o národnostních menšinách. Hry a cvičení pro žáky a studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
                
 
            
                
                - 
                    Z. č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů. 
                
 
            
                
                - 
                    BANKS, J. A. An Introduction to Multicultural Education. Boston: Ally and Bacon, 2002. 
                
 
            
                
                - 
                    BARŠA, P., STRMISKA, M. Národní stát a etnický konflikt. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-52-6.
                
 
            
                
                - 
                    Barša, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
                
 
            
                
                - 
                    BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
                
 
            
                
                - 
                    Fafejta, M. Problémy sociálního soužití. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0487-7.
                
 
            
                
                - 
                    GABAL, I. Etnické menšiny ve střední evropě. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
                
 
            
                
                - 
                    GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
                
 
            
                
                - 
                    GELLNER, E. Národy a nacionalismus. Praha : Josef Hříbal, 1993. ISBN 80-900892-9-1.
                
 
            
                
                - 
                    Hladík, Jakub. Multikulturní výchova : (socializace a integrace menšin). Vyd. 1. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
                
 
            
                
                - 
                    HORÁKOVÁ, M. Problémy integrace etnických menšin. 1998. 
                
 
            
                
                - 
                    HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2001. 
                
 
            
                
                - 
                    Hübschmannová, Milena. Šaj pes dovakeras = Můžeme se domluvit. 4., nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 8024404966.
                
 
            
                
                - 
                    NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc : UP, 1995. ISBN 80-7067-559-4.
                
 
            
                
                - 
                    PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    RÝDL, K., NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha : IPPP ČR, 1997. 
                
 
            
                
                - 
                    ŘÍČAN P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
                
 
            
                
                - 
                    TAYLOR, C. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
                
 
            
         
         
         
     |