| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Úvod do studia metod sociálně (výchovné) práce.  - Výzkumné metody (pozorování, rozhovor, dotazník, kazuistika).  - Metody práce s jednotlivcem.  - Metody práce se skupinou.  - Komunitní sociální práce.  - Netradiční metody sociální práce.  - Ostatní metody a techniky aplikovatelné do sociálně-výchovné práce. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Individuální práce studentů
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 60 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Znalost obsahu předmětů sociální pedagogika, pedagogika, sociální práce, sociální komunikace, metody sociální práce.    | 
| Znalost obsahu předmětů sociální pedagogika, pedagogika, sociální práce, sociální komunikace, metody sociální práce.    | 
| Výsledky učení | 
|---|
| základního dělení metod sociálně výchovné práce, včetně specifikace a vymezení technik sociálně výchovné práce | 
| základního dělení metod sociálně výchovné práce, včetně specifikace a vymezení technik sociálně výchovné práce | 
| jednotlivých metod sociálně výchovné práce s jednotlivcem, skupinou a komunitou | 
| jednotlivých metod sociálně výchovné práce s jednotlivcem, skupinou a komunitou | 
| specifik jednotlivých metod sociálně výchovné práce | 
| specifik jednotlivých metod sociálně výchovné práce | 
| komplexního využití jednotlivých metod v různých prostředích a kontextech | 
| komplexního využití jednotlivých metod v různých prostředích a kontextech | 
| netradičních metod sociálně výchovné práce a sociální práce, včetně vysvětlení jejich využití v různých kontextech | 
| netradičních metod sociálně výchovné práce a sociální práce, včetně vysvětlení jejich využití v různých kontextech | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| navrhnout na základě konkrétní kazuistiky situace/osoby konkrétní postup/y, techniky a metody sociálně výchovné práce | 
| navrhnout na základě konkrétní kazuistiky situace/osoby konkrétní postup/y, techniky a metody sociálně výchovné práce | 
| rozlišit metody sociálně výchovné práce podle jednotlivých cílových skupin | 
| rozlišit metody sociálně výchovné práce podle jednotlivých cílových skupin | 
| rozlišit a aplikovat metody sociálně výchovné práce v různých situacích, kontextech a ve vztahu ke konkrétním cílovým skupinám | 
| rozlišit a aplikovat metody sociálně výchovné práce v různých situacích, kontextech a ve vztahu ke konkrétním cílovým skupinám | 
| aplikovat profesionálně vedený sociálně výchovný a sociálně terapeutický rozhovor v různých kontextech a situacích | 
| aplikovat profesionálně vedený sociálně výchovný a sociálně terapeutický rozhovor v různých kontextech a situacích | 
| sestavit, vyhodnotit  a analyzovat dotazník a další relevantní terapeutické a diagnostické metody sociálně výchovné práce | 
| sestavit, vyhodnotit  a analyzovat dotazník a další relevantní terapeutické a diagnostické metody sociálně výchovné práce | 
| navrhnout plán intervence na základě konkrétní kazuistiky/situace/kontextu | 
| navrhnout plán intervence na základě konkrétní kazuistiky/situace/kontextu | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Individuální práce studentů | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Individuální práce studentů | 
| Přednášení | 
| Týmová práce | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Přednášení | 
| Týmová práce | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Písemná zkouška | 
| Známkou | 
| Písemná zkouška | 
| Známkou | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    CHARVÁTOVÁ, D. Metody sociální práce. 1990. 
                
 
            
                
                - 
                    KAPPL, M. Metody sociální práce s jednotlivcem. 2004. 
                
 
            
                
                - 
                    MATOUŠEK, O. a A. KŘIŠŤAN. Encyklopedie sociální práce. 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. 2001. 
                
 
            
                
                - 
                    Řezníček, I. Metody sociální práce. 1994. 
                
 
            
                
                - 
                    Schimmerlingová, V., Novotná. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. 1992. 
                
 
            
         
         
         
     |