|
Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Uvedení do problematiky psaní bakalářských prací. - Představení základních přístupů v pedagogickém výzkumu. - Vytváření návrhu projektu bakalářské práce (volba tématu výzkumu, její zdůvodnění, zužování tématu, vymezení výzkumných cílů a výzkumných otázek, teoretická východiska, volba druhu výzkumu a její zdůvodnění, definice proměnných a hypotéz u kvantitativního výzkumu, u kvalitativního výzkumu způsob triangulace, výběr výzkumného souboru, výběr vhodných výzkumných metod/technik, plán zpracování kvalitativních nebo kvantitativních dat, zamýšlený přínos, použitá literatura a jiné zdroje, zpracování příloh např. dotazník, pozorovací arch, apod. - Obhajoba projektů bakalářských prací.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zvládnutí metodologie pedagogického výzkumu (Metodologie 1 a Metodologie 2), tzn. dovednost vymezit výzkumné otázky, znalost metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základy zpracování empirických dat alespoň v popisné rovině. |
| Zvládnutí metodologie pedagogického výzkumu (Metodologie 1 a Metodologie 2), tzn. dovednost vymezit výzkumné otázky, znalost metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základy zpracování empirických dat alespoň v popisné rovině. |
| Výsledky učení |
|---|
| strukturování projektu bakalářské práce |
| strukturování projektu bakalářské práce |
| designu výzkumu |
| designu výzkumu |
| metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
| metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
| zpracování výzkumných dat |
| zpracování výzkumných dat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zpracovává projekt bakalářské práce |
| zpracovává projekt bakalářské práce |
| připravuje pedagogický výzkum |
| připravuje pedagogický výzkum |
| využívá vhodný design výzkumu |
| využívá vhodný design výzkumu |
| volí adekvátní metody kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
| volí adekvátní metody kvalitativního a kvantitativního výzkumu |
| navrhuje způsob zpracování výzkumných dat |
| navrhuje způsob zpracování výzkumných dat |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Katuščák, D. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. Praha: Enigma. 2022.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
-
Švaříček, Roman. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu. Zlín: UTB, 2007.
|