|
Vyučující
|
-
Martincová Jana, Mgr. Ph.D., MBA
|
|
Obsah předmětu
|
- Vědecký výzkum v sociální pedagogice, jeho hlavní druhy a fáze. - Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. - Stanovení problému a jeho formulace. Předběžná teoretická analýza problému. - Pravidla pro správné nastavení výzkumného projektu. - Kvalitativní výzkum (zásady, principy, design kvalitativního výzkumu). - Metody kvalitativního výzkumu (rozhovor, focus group, pozorování). - Zakotvená teorie. - Případová studie. - Biografický design. - Techniky analýzy dat (otevřené, axiální, selektivní kódování, fenomenologická interpretativní analýza). - Interpretace dat v kvalitativním výzkumu a tvorba teorie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza textu, Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 42 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nespecifikováno. |
| Nespecifikováno. |
| Výsledky učení |
|---|
| základních rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem |
| základních rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem |
| pravidel pro formulování výzkumného problému |
| pravidel pro formulování výzkumného problému |
| způsobů výběru výzkumného souboru |
| způsobů výběru výzkumného souboru |
| metod kvalitativního výzkumu |
| metod kvalitativního výzkumu |
| technik analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
| technik analýzy dat v kvalitativním výzkumu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| formulovat výzkumný problém |
| formulovat výzkumný problém |
| vymezit pojetí (druh) výzkumu |
| vymezit pojetí (druh) výzkumu |
| popsat a určit výzkumný soubor |
| popsat a určit výzkumný soubor |
| zvolit vhodné techniky sběru dat |
| zvolit vhodné techniky sběru dat |
| navrhnout vhodný způsob zpracování dat |
| navrhnout vhodný způsob zpracování dat |
| vysvětlit a interpretovat výsledky výzkumu |
| vysvětlit a interpretovat výsledky výzkumu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 80-85834-96-0.
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
-
KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
-
Maršálová, M., Mikšík, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00019-8.
-
Masaryk, T. G. Jak pracovat?. Praha: J. Kanzelsberger, 1990. ISBN 80-90095-0-6.
-
MIOVSKY, M., ČERMÁK, I., ŘEHAN, V. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0909-7.
-
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
|