| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
             Vznik psychologie, vymezení disciplíny, hlavní  obory a metody      Mozek jako orgánový základ psychiky      Zpracování informací a mentální  reprezentace v procesu poznávání      Vědomí a jeho význam v oblasti vzdělávání      Vybraná témata z oblasti smyslového poznávání      Pozornost jako ukazatel funkčního stavu mozku      Paměť,  její druhy a strategie zapamatování      Jazyk a řeč, uplatnění složek řeči v edukaci      Emoce coby základní a regulační systém člověka      Motivace - vybrané aspekty se vztahem ke vzdělávání      Učení a myšlení - využití dílčích druhů v edukaci      Inteligence a tvořivost - využití a možnosti rozvoje      Shrnutí učiva  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 33 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 35 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Všeobecný přehled ve společenských vědách. | 
| Všeobecný přehled ve společenských vědách. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie | 
| definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie | 
| vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku  | 
| vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku  | 
| vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích | 
| vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích | 
| popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost | 
| popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost | 
| vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života | 
| vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| navrhuje příklady dokladující některé principy současné  vědecké psychologie | 
| navrhuje příklady dokladující některé principy současné  vědecké psychologie | 
| vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie | 
| vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie | 
| vytvoří schéma demonstrující součinnost  složek paměti   | 
| vytvoří schéma demonstrující součinnost  složek paměti   | 
| navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí | 
| navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí | 
| uvádí možné důsledky poškození dílčích psychických funkcí pro vzdělávání, sociální a profesní život člověka | 
| uvádí možné důsledky poškození dílčích psychických funkcí pro vzdělávání, sociální a profesní život člověka | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Demonstrace | 
| Demonstrace | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Analýza prezentace | 
| Analýza prezentace | 
| Analýza textu | 
| Analýza textu | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Analýza prezentace | 
| Analýza prezentace | 
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) | 
| Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Známkou | 
| Zpracování prezentace | 
| Zpracování prezentace | 
| Písemná zkouška | 
| Písemná zkouška | 
| Známkou | 
| Analýza edukačního materiálu | 
| Analýza edukačního materiálu | 
| Ústní zkouška | 
| Ústní zkouška | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
                
 
            
                
                - 
                    ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.
                
 
            
                
                - 
                    CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha, 2012. ISBN 9788024740331.
                
 
            
                
                - 
                    FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. 
                
 
            
                
                - 
                    Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    Hartl, Pavel. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178303X.
                
 
            
                
                - 
                    Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada, 2018. 
                
 
            
                
                - 
                    MMERTIN, Václav a GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha:Portál. 2015.
                
 
            
                
                - 
                    Nakonečný Milan. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie.. Praha: Grada, 2021. 
                
 
            
                
                - 
                    PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2020. 
                
 
            
                
                - 
                    Plháková, A. Obecná psychologie. Academia. 2023.
                
 
            
                
                - 
                    Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021. 
                
 
            
                
                - 
                    ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy.. Praha: Grada, 2011. 
                
 
            
                
                - 
                    VÁGNEROVÁ M. Obecná psychologie, Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. PRAHA KAROLINUM, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.
                
 
            
         
         
         
     |