|
Vyučující
|
-
Klimecká Eva, Mgr. Ph.D.
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: - Předmět Obecná didaktika a její vztah k ostatním vědám. - Základní pojmy z oblasti didaktiky. - Vymezení klíčových didaktických kategorií v jejich souvztažnosti. - Výukové cíle a úkoly a jejich klasifikace a taxonomie. Obsah výuky. - Formy a metody výuky. - Plánování výuky. - Didaktické principy a zásady. - Materiální didaktické prostředky ve výuce. - Prověřování a hodnocení znalostí a dovedností žáků. Cíle, formy, metody a sociální aspekty výuky jsou analyzovány prostřednictví videoukázek.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní)
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vztahu mezi základními didaktickými kategoriemi |
| vztahu mezi základními didaktickými kategoriemi |
| výukových cílů |
| výukových cílů |
| typologie a taxonomie výukových cílů |
| typologie a taxonomie výukových cílů |
| organizačních forem výuky |
| organizačních forem výuky |
| výukových metod a jejich vztahu k výukovým cílům |
| výukových metod a jejich vztahu k výukovým cílům |
| specifik hodnocení ve školní praxi |
| specifik hodnocení ve školní praxi |
| didaktických zásad v kontextu výukového procesu |
| didaktických zásad v kontextu výukového procesu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyjmenuje základní didaktické kategorie a vztah mezi nimi |
| vyjmenuje základní didaktické kategorie a vztah mezi nimi |
| definuje výukové cíle a vysvětlí jednotlivé typy výukových cílů |
| definuje výukové cíle a vysvětlí jednotlivé typy výukových cílů |
| objasní taxonomie výukových cílů |
| objasní taxonomie výukových cílů |
| aplikuje jednotlivé taxonomie na konkrétních příkladech procesu učení |
| aplikuje jednotlivé taxonomie na konkrétních příkladech procesu učení |
| definuje organizační formy výuky |
| definuje organizační formy výuky |
| vysvětlí pojem metody výuky a jejich dělení |
| vysvětlí pojem metody výuky a jejich dělení |
| porovnává typy hodnocení ve vzdělávání |
| porovnává typy hodnocení ve vzdělávání |
| popíše didaktické zásady a jejich význam ve výuce |
| popíše didaktické zásady a jejich význam ve výuce |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika.
-
Janiš, K., Loudová I. Obecná didaktika (vybraná témata). Ústí nad Orlicí, 2018. ISBN 9788074054440.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.
-
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Portál, 2014.
|