| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Sociologické studium vzdělávání (gender, reprodukce nerovností) - Sociologické studium životních drah (a role partnerství) - Diskurz aktivního stárnutí - Sociologické studium rodiny - Sociologické studium migrace - Národní identita - Informační společnost (digitální nerovnosti)
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu, Individuální práce studentů
        
            
                    
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 40 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 32 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 18 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Předpoklady | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Absolvování předmětu Kulturní a sociální antropologie. | 
| Absolvování předmětu Kulturní a sociální antropologie. | 
| Výsledky učení | 
|---|
| identifikuje oblasti sociologického výzkumu s přímou relevancí pro sociální pedagogiku | 
| identifikuje oblasti sociologického výzkumu s přímou relevancí pro sociální pedagogiku | 
| identifikuje výzkumné otázky relevantního sociologického výzkumu | 
| identifikuje výzkumné otázky relevantního sociologického výzkumu | 
| reprodukuje historický vývoj vybraných sociálních jevů | 
| reprodukuje historický vývoj vybraných sociálních jevů | 
| definuje vybrané sociologické koncepty a teorie | 
| definuje vybrané sociologické koncepty a teorie | 
| diskutuje aktuální stavu bádání v relevantních oblastech | 
| diskutuje aktuální stavu bádání v relevantních oblastech | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| rozlišuje relevantní sociologické poznatky | 
| rozlišuje relevantní sociologické poznatky | 
| charakterizuje výzkumné problémy a důvody jejich důležitosti | 
| charakterizuje výzkumné problémy a důvody jejich důležitosti | 
| využívá aktuální sociologické studie | 
| využívá aktuální sociologické studie | 
| interpretuje aktuální výsledky sociologického výzkumu | 
| interpretuje aktuální výsledky sociologického výzkumu | 
| analyzuje přínos sociologického výzkumu | 
| analyzuje přínos sociologického výzkumu | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza textu | 
| Analýza textu | 
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Hasmanová Marhánková, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013. 
                
 
            
                
                - 
                    Hasmanová Marhánková, J. Proměny partnerství: životní dráhy a partnerství v české společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. 
                
 
            
                
                - 
                    Jarkovská, L. S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 
                
 
            
                
                - 
                    Kuchařová, V. Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: Sociologické nakladatelství, 2019. 
                
 
            
                
                - 
                    Lupač, P. Za hranice digitální propasti. Nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    Lyons, P., Lyons Kindlerová, R. Contemporary Czech Society. Praha: AV ČR, 2016. ISBN 9788073302993.
                
 
            
                
                - 
                    Mlčoch, L., Machonin, P., Sojka, M. Ekonomické a společenské změny v české společnosti po roce 1989. Praha: Karolinum, 2000. 
                
 
            
                
                - 
                    Rákoczyová, M. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 
                
 
            
                
                - 
                    Vlachová, K. Národní identity a identifikace: Česká republika - Visegrádská čtyřka - Evropská unie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2015. 
                
 
            
         
         
         
     |