Předmět: Metodologie kvalitativního výzkumu

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Metodologie kvalitativního výzkumu
Kód předmětu UPV/SK8ME
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Kvantitativní a kvalitativní výzkum. - Teorie a kvalitativní výzkum. - Témata a cíle v kvalitativním výzkumu. - Výzkumný problém a výzkumné otázky. - Etický rozměr kvalitativního výzkumu. - Konstrukce vzorku. - Sběr a získávání dat. - Analýza a interpretace dat. - Softwarové nástroje pro kvalitativní výzkum. - Prezentace výsledků. - Kritéria posuzování kvality výzkumu. - Aplikovaný výzkum a popularizace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 95 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu).
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu).
Výsledky učení
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem
způsobů kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu
způsobů kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu
teorie a způsobů zobecňování v kvalitativním výzkumu
teorie a způsobů zobecňování v kvalitativním výzkumu
základních způsobeů aplikace a popularizace kvalitativního výzkumu
základních způsobeů aplikace a popularizace kvalitativního výzkumu
Odborné dovednosti
navrhuje téma vhodné pro kvalitativní výzkum
navrhuje téma vhodné pro kvalitativní výzkum
rozpracuje téma do výzkumného problému a výzkumných otázek
rozpracuje téma do výzkumného problému a výzkumných otázek
analyzuje a interpretuje kvalitativní data
analyzuje a interpretuje kvalitativní data
posoudí projekt kvalitativního výzkumu z hlediska etiky a kvality
posoudí projekt kvalitativního výzkumu z hlediska etiky a kvality
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Atkinson, P. Thinking Ethnographically. 2017.
  • BURNS, R. B. Introduction to Research Methods. .
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
  • Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • Salda?a, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: SAGE Publications, 2009.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr