|
Vyučující
|
-
Skarupská Helena, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Kultura (charakteristika kultury, kulturní vzorce, rozdíly mezi kolektivistickou a individualistickou kulturou). - Kulturní dimenze a standardy (Hofstede, Hall). - Verbální a neverbální komunikace, exprese emocí - porovnání v interkulturní rovině. - Překážky v interkulturní komunikaci (stereotypy, předsudky, etnofaulismy, etnocentrismus, kulturní relativismus). -- Národní a etnické stereotypy. - Autostereotypy Čechů a stereotypy cizinců o Češích. - Psychologické problémy akulturace a adaptace. Kulturní šok. - Význam jazyka v interkulturní komunikaci. Sapirova - Whorfova hypotéza. - Aplikace interkulturní komunikace ve školním vzdělávání. - Interkulturní poradenství v práci sociálního pedagoga.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definic interkulturní komunikace |
| definic interkulturní komunikace |
| teorií multikulturalismu |
| teorií multikulturalismu |
| problematiky kulturního šoku |
| problematiky kulturního šoku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišuje mezi pojmy multikulturní, interkulturní a transkulturní |
| rozlišuje mezi pojmy multikulturní, interkulturní a transkulturní |
| aplikuje překážky v interkulturní komunikaci |
| aplikuje překážky v interkulturní komunikaci |
| identifikuje rozdíly v nonverbální interkulturní komunikaci |
| identifikuje rozdíly v nonverbální interkulturní komunikaci |
| rozezná trojsložkový model interkulturní komunikace |
| rozezná trojsložkový model interkulturní komunikace |
| posoudí interkulturní kompetence |
| posoudí interkulturní kompetence |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| E-learning |
| E-learning |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
HLADÍK, J. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014.
-
HOLLIDAY, A., HYDE, M., KULMAN, J. Intercultural Communication. London : Routledge, 2004. ISBN 0415270618.
-
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha. 2015.
-
Morgensternová, M., Šulová, L., & Scholl, L. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer, 2011.
-
Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
-
Uličná, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykokva univerzita, 2012.
|