| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Základní principy sociálně-pedagogické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky vztahující se k procesu sociálně-pedagogické diagnostiky. - Základní informace o sociálně-pedagogické diagnostice se zaměřením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny dětí, mládeže a dospělých.  - Diagnostické přístupy ve školním a mimoškolním prostředí. Možnosti podpory žáků v tíživé situaci. - Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diagnostika žáků se sociálním znevýhodněním. Role školských poradenských zařízení. - Diagnostika v oblasti prevence a výskytu rizikového chování. Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách  a školských zařízeních. Diagnostika sociálních vztahů. - Práce s vybranými technikami. Psychometrické vlastnosti testových metod. Vhodná volba technik a adekvátní způsob využití. Hlavní oblasti využití sociálně-pedagogické diagnostiky (žák/dítě, sociální prostředí, školní prostředí).  - Dynamická diagnostika. Diagnostický proces. Využití závěrů diagnostického procesu v souladu s potřebami a zájmy dětí a dospívajících.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 70 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 70 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga | 
| principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga | 
| postupů sociálně-pedagogické diagnostiky | 
| postupů sociálně-pedagogické diagnostiky | 
| průběhu diagnostického procesu | 
| průběhu diagnostického procesu | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky | 
| vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky | 
| analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu | 
| analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu | 
| definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga | 
| definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga | 
|  vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí | 
|  vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí | 
|  interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince | 
|  interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince | 
|  vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie | 
|  vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Praktické procvičování | 
| Praktické procvičování | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Rozbor portfolia studenta | 
| Rozbor portfolia studenta | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Braun, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: Univerzita Karlova, 2014. 
                
 
            
                
                - 
                    Frick, P. J., Barry, Ch. T., & Kamphaus, R. W. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New Orleans: Springer, 2005. 
                
 
            
                
                - 
                    HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum. 2002. 
                
 
            
                
                - 
                    Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016. 
                
 
            
                
                - 
                    Mojmír Svoboda; Pavel Humpolíček; Václav Šnorek. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
                
 
            
         
         
         
     |