| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Školský management, management školy - pojmosloví, vývoj teorie řízení, moderní management ve školství. - Víceúrovňový systém řízení a organizace školství. - Manažerské funkce ve školském prostředí (plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování, koučování). - Škola jako systém.  - Vedoucí pracovník školy, jeho poslání, kvalifikační profil, odpovědnost a etika řízení. - Řízení lidských zdrojů, formování pracovních postojů, motivace a vytváření klimatu školy. - Komunikace školy a vztahy školy k okolí. - Kvalita školy, vnitřní a vnější evaluace. - Učitel jako manažer a leader třídy. - Strategie řízení třídy, řešení kázně ve třídě, třídní klima. - Vybrané oblasti třídního managementu - plánování učitele před a na začátku školního roku, administrativní činnost učitele, povinná dokumentace třídního učitele, organizace třídy/učebny, tvorba pravidel třídy, výchovná opatření a řešení problémových situací ve třídě. - Sociální pedagog ve škole v roli manažera.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 70 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 70 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy | 
| charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy | 
| popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu | 
| popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu | 
| charakterizuje cíle, metody prostředky a strategie řízení školy | 
| charakterizuje cíle, metody prostředky a strategie řízení školy | 
| vysvětlí roli učitele jako manažera třídy | 
| vysvětlí roli učitele jako manažera třídy | 
| popíše manažerské dovednosti sociálního pedagoga ve školním prostředí | 
| popíše manažerské dovednosti sociálního pedagoga ve školním prostředí | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
|  analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy | 
|  analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy | 
| vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí | 
| vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí | 
|  navrhuje vhodné prostředky v rámci řízení třídy | 
|  navrhuje vhodné prostředky v rámci řízení třídy | 
|  nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě | 
|  nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě | 
|  navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy | 
|  navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Týmová práce | 
| Týmová práce | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza výkonů studenta | 
| Analýza výkonů studenta | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Bush, T., Coleman, M. Leadership and Strategic Management in Education. London : Paul Chapman, 2000. ISBN 0761968733.
                
 
            
                
                - 
                    Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. 
                
 
            
                
                - 
                    Obst, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1359-0.
                
 
            
                
                - 
                    Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    Prášilová, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. UP, 2003. 
                
 
            
                
                - 
                    Václavík, M. Management třídy a školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. 
                
 
            
         
         
         
     |