|
Vyučující
|
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: - Základní pojmy (dospělost, učící se společnost, celoživotní vzdělávání, výchova, potřeby, bariéry). - Vývoj andragogiky a význam jednotlivých představitelů pro andragogiku. - Uplatnění andragogiky a její postavení v systému vědních disciplín, vztah andragogiky a pedagogiky, subdisciplíny, význam a problémy vzdělávání dospělých. - Legislativní úprava, koncepční dokumenty, zásady. - Andragogická profese. - Cíle, specifika vzdělávání dospělých. - Vzdělávání v produktivním věku. - Vzdělávání seniorů - gerontagogika. - Distanční vzdělávání, využití nových technologií (e-learning). - Vzdělávání dospělých zvláštních sociálních skupin (minority, sociálně-znevýhodnění, exkluze). - Profesní vzdělávání - personální andragogika. - Zájmové vzdělávání dospělých. - Kurikulum, kvalifikace, kompetence. - Jednotlivé didaktické metody v oblasti vzdělávání dospělých.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| teorií edukace dospělých |
| teorií edukace dospělých |
| základů androdidaktiky |
| základů androdidaktiky |
| díla některých osobností andragogiky |
| díla některých osobností andragogiky |
| profesní andragogiky |
| profesní andragogiky |
| základní terminologie v andragogice a gerontagogice |
| základní terminologie v andragogice a gerontagogice |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikuje teorie edukace dospělých v praxi |
| aplikuje teorie edukace dospělých v praxi |
| vysvětluje teorie eduace dospělých |
| vysvětluje teorie eduace dospělých |
| analyzuje dílo vybraných osobností andragogiky |
| analyzuje dílo vybraných osobností andragogiky |
| vysvětluje specifika profesní andragogiky |
| vysvětluje specifika profesní andragogiky |
| definuje základní pojmy a termíny v andragogice a gerontagogice |
| definuje základní pojmy a termíny v andragogice a gerontagogice |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
BARTÁK, J, KOHOUT, K. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha.
-
BEERMAN, S.k SCHUBACH, M. Hry na semináře a workshopy. Praha: Grada, 2009.
-
BENEŠ, M. Andragogika, filozofie - věda.
-
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, 2008.
-
BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. .
-
BUCKLEY, R., CAPLE, J. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004.
-
KOPECKÝ, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.
-
MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003.
-
MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
-
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň : Fraus, 2005.
-
Palán, Z., Langer, T. Základy andragogiky. Praha: UJAK, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
-
Petřková, A., Čornaničová, R. Gerontagogika. Olomouc:VUP, 2004. ISBN 80-244-0898-1.
-
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha : Grada Publishing, 2010.
-
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: KAPŘ a MJF, 2005.
-
VECHETA, V. Indoor aktivity: 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno : Computer Press, 2009.
-
VETEŠKA, j. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
|