|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení základních pojmů: globální a environmentální výchova, globalizace, udržitelný rozvoj. - Globální problémy a jejich dělení, včetně možných řešení (např. využití obnovitelných zdrojů energie). - Pilíře udržitelnosti (ekologická, ekonomická, sociální a kulturní udržitelnost). - Edukační pohled na problematiku udržitelného životního stylu, udržitelného chování, udržitelného designu, environmentální politiky, cirkulární ekonomky, zelené transformace. - Globální a environmentální výchova: vznik a koncepce, rozdíly mezi globální a environmentální výchovou, ekologie, ekologická stopa.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se ve společenskovědním přehledu |
| orientovat se ve společenskovědním přehledu |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat historický vývoj procesu globalizace |
| popsat historický vývoj procesu globalizace |
| definovat pojem globalizace |
| definovat pojem globalizace |
| vysvětlit význam globální výchovy |
| vysvětlit význam globální výchovy |
| charakterizovat složky globální výchovy |
| charakterizovat složky globální výchovy |
| vymezit pojem udržitelný rozvoj |
| vymezit pojem udržitelný rozvoj |
| charakterizovat pilíře udržitelnosti |
| charakterizovat pilíře udržitelnosti |
| definovat pojmy zelená transformace, udržitelné chování, udržitelný životní styl |
| definovat pojmy zelená transformace, udržitelné chování, udržitelný životní styl |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat procesy globální výchovy |
| aplikovat procesy globální výchovy |
| dokázat navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu v rámci udržitelného rozvoje |
| dokázat navrhnout projekt globální výchovy pro danou skupinu v rámci udržitelného rozvoje |
| používat principy globální výchovy |
| používat principy globální výchovy |
| rozvíjet oblasti v systému globální výchovy a udržitelného rozvoje |
| rozvíjet oblasti v systému globální výchovy a udržitelného rozvoje |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| E-learning |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| E-learning |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
|
Doporučená literatura
|
-
Akční plán na léta 2022-2025 ke Státnímu programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálnímu poradenství na léta 2016-2025. .
-
Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). .
-
Státní program EVVO a EP na léta 2016-2025. .
-
Státní program ochrany přírody a krajiny České republiky pro období 2020-2025. .
-
Bašta, J., Hrdlička, F., & Kolářová, H. Člověk a prostředí. Česká technika - nakladatelství ČVUT. 2005.
-
Corner, A., Kane, G., Owen, P. Behaviour Change for Sustainability. Routledge. 2012.
-
Činčera, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido. 2007.
-
David, J., & Elliott, S. Young Children and the Environment: Early Education for Sustainability. Routledge. 2017.
-
Hauff, M., & Kuhnke, C. Sustainable Development Policy: A European Perspective. Routledge. 2017.
-
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU. 2005.
-
Kaňáková, N. Globální problémy. Vysoká škola báňská - Technická univerzita. 2004.
-
Kárníková, A. Strategický rámec Česká republika 2030. Úřad vlády České republiky. 2017.
-
Mezřický, V. Perspektivy globalizace. Portál. 2011.
-
Moldan, B. Životní prostředí v globální perspektivě. Karolinum. 2021.
-
Morrissey, J., & Heidkamp, C. P. Demanding Sustainability. Pillars to (Re-)Build a Shared Prosperity. Springer International Publishing. 2022.
-
Nováček, P. Dějiny blízké budoucnosti. Univerzita Palackého v Olomouci. 2020.
-
Nováček, P. Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého v Olomouci. 2010.
-
Pike, G., & Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2). Portál. 2009.
-
Pike, G., & Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 1 (Vyd. 2). Portál. 2009.
-
Pike, G., & Selby, D. Globální výchova. Grada. 1994.
-
Rio, P., Kiefer, CH. P., & Carrillo-Hermosilla, J. The Circular Economy Economic, Managerial and Policy Implications. Springer International Publishing. 2022.
-
Saylan, Charles, Blumstein, Daniel T. The Failure of Environmental Education. University of California Press. 2011.
-
Thornbush, M. J. The Ecological Footprint as a Sustainability Metric Implications for Sustainability. Springer International Publishing. 2021.
|