|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Stručný obsah výuky: - Vymezení základních pojmů (senior, senium, stáří, stárnutí), teoretické vymezení oboru sociální práce. - Sociální události v seniorském věku (odchod do starobního důchodu, nemoc ve stáří, aj.). - Specifika práce se seniory (omezení pohybového aparátu, komunikační schopnosti, nižší míra adaptace, aj.). - Aktivizace seniorů. - Sociální služby pro seniory. - Praktické příklady řešené v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu jsou odborné znalosti z předmětů Sociální pedagogika a Sociální práce s ohroženými dětmi a rodinou. |
| Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu jsou odborné znalosti z předmětů Sociální pedagogika a Sociální práce s ohroženými dětmi a rodinou. |
| Výsledky učení |
|---|
| definuje obor sociální práce |
| definuje obor sociální práce |
| popíše zákon o sociálních službách |
| popíše zákon o sociálních službách |
| jmenuje a objasní sociální události spojené se stářím |
| jmenuje a objasní sociální události spojené se stářím |
| stanoví principy komunikace s osobou seniorského věku |
| stanoví principy komunikace s osobou seniorského věku |
| objasní význam aktivizace ve stáří |
| objasní význam aktivizace ve stáří |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhne plán řešení pro jednotlivé sociální události, kterým mohou senioři čelit (nemoc, odchod do důchodu apod.) |
| navrhne plán řešení pro jednotlivé sociální události, kterým mohou senioři čelit (nemoc, odchod do důchodu apod.) |
| používá principy komunikace s osobou seniorského věku |
| používá principy komunikace s osobou seniorského věku |
| navrhne aktivizační plán pro osobu seniorského věku, která žije v pobytovém zařízení sociálních služeb |
| navrhne aktivizační plán pro osobu seniorského věku, která žije v pobytovém zařízení sociálních služeb |
| vyplní formulář Žádost o příspěvek na péči |
| vyplní formulář Žádost o příspěvek na péči |
| navrhne, jaký typ sociální služby by mohl senior v nepříznivé sociální situaci využívat s ohledem na jeho aktuální potřeby |
| navrhne, jaký typ sociální služby by mohl senior v nepříznivé sociální situaci využívat s ohledem na jeho aktuální potřeby |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
|
Doporučená literatura
|
-
BAUM, D. Výzkumné metody v sociální práci. 2014.
-
KUBALČÍKOVÁ, K. Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. 2015.
-
MATOUŠEK, O. Encyklopedie sociální práce. 2013.
-
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. 2013.
-
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. 2012.
-
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. 2009.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Edukace senior: geragogika a gerontodidaktika. 2015.
-
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. 2005.
|