|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Student se seznámí formou praktické zkušenosti s těmito typy zařízení: - Státní organizace /školská zařízení pro ústavní a ochranné výchovy, zařízení preventivně výchovné péči, věznice/. - Nestátní neziskové organizace /terapeutické komunity, spěciálně terapeutické dílny, poradny/. - Církevní organizace. - Výstavy /interaktivní expozice/. V rámci seminářů specifické práce s klientem: - Práce s klientem podle I. Úlehly, arteterapie, socioterapie, práce s klientem podle logoterapie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Absolvování předmětu Sociální pedagogika I. a teoretické znalosti jednotlivých typů práce s klientem. Dále základní orientace v problematice fungování sociálních služeb a jejich možnosti využívání klientem. |
| Absolvování předmětu Sociální pedagogika I. a teoretické znalosti jednotlivých typů práce s klientem. Dále základní orientace v problematice fungování sociálních služeb a jejich možnosti využívání klientem. |
| Výsledky učení |
|---|
| sféry uplatnění sociálního pedagoga v sociální a školské oblasti |
| sféry uplatnění sociálního pedagoga v sociální a školské oblasti |
| fungování systémů a struktur vybraných sociálních a školských institucí |
| fungování systémů a struktur vybraných sociálních a školských institucí |
| kompetencí sociálního pedagoga napříč uplatněním |
| kompetencí sociálního pedagoga napříč uplatněním |
| metod práce s jednotlivcem |
| metod práce s jednotlivcem |
| metod práce se skupinou |
| metod práce se skupinou |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porovná různá sociální a školská zařízení |
| porovná různá sociální a školská zařízení |
| analyzuje zařízení z hlediska organizačního a personálního uskupení |
| analyzuje zařízení z hlediska organizačního a personálního uskupení |
| zhodnotí nabídku poskytovaných služeb pro cílové skupiny klientů |
| zhodnotí nabídku poskytovaných služeb pro cílové skupiny klientů |
| používá metody práce s jednotlivcem a skupinami |
| používá metody práce s jednotlivcem a skupinami |
| zdůvodní výběr cílové skupiny pro vlastní praxi |
| zdůvodní výběr cílové skupiny pro vlastní praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza prezentace studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Janský, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
-
MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha, 2010.
-
Matoušek, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
-
Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
-
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
zákon. Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách.
-
zákon. Zákon 109/2002 o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
|