Předmět: Tvorba vzdělávacího programu

» Seznam fakult » FHS » UPV
Název předmětu Tvorba vzdělávacího programu
Kód předmětu UPV/SK3VP
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní pojmy: vzdělávací program, kurikulární dokumenty, teorie vzdělávání s důrazem na konstruktivistické teorie, profil absolventa, základní didaktické kategorie (výukový cíl, výukové metody, organizační formy výuky, hodnocení výsledků výuky). - Etapy tvorby vzdělávacího programu, pilotní verze programu, nultá verze programu, realizační verze programu, faktory limitující tvorbu vzdělávacího programu. - Postup tvorby vzdělávacího programu - vybrané postupy dle různých autorů (Kotásek, Průcha, Prokopenko et al., Mužík, Pokorná, Prášilová). - Analýza vzdělávacích potřeb, analýza účastníků vzdělávání. - Výukový cíl jako základní jednotka vzdělávacího programu (význam cílů při tvorbě vzdělávacího programu, kategorizace cílů, vlastnosti výukových cílů, taxonomie výukových cílů). - Učivo a učební plány, projektové uspořádání učiva, modulové uspořádání učiva. - Vyhodnocování vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání, Kirkpatrickův model vyhodnocování vzdělávání, bariéry vyhodnocování vzdělávání. - Evaluace ve vzdělávání. - Kurikulum, formy kurikula; formální, neformální, skryté kurikulum; kurikulární politika, dvojstupňové kurikulum, systém kurikulárních dokumentů, kurikulární reforma, kurikulární autonomie. - Rámcové a školní vzdělávací programy, struktura RVP, kompetence, klíčové kompetence, odborné kompetence, vzdělávací oblasti, průřezová témata, struktura ŠVP, koncepce pedagogické práce školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Práce studentů ve dvojicích
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních východisek při tvorbě vzdělávacího programu
základních východisek při tvorbě vzdělávacího programu
didaktických kategorií nutných pro tvorbu vzdělávacího programu
didaktických kategorií nutných pro tvorbu vzdělávacího programu
vybraných algoritmů tvorby vzdělávacího programu
vybraných algoritmů tvorby vzdělávacího programu
evaluačních technik využitelných při tvorbě vzdělávacího programu
evaluačních technik využitelných při tvorbě vzdělávacího programu
Kolbova cyklu učení
Kolbova cyklu učení
Odborné dovednosti
analyzuje vzdělávací potřeby vybrané cílové skupiny
analyzuje vzdělávací potřeby vybrané cílové skupiny
projektuje vzdělávací aktivitu s důrazem na stanovení výukových cílů
projektuje vzdělávací aktivitu s důrazem na stanovení výukových cílů
zdůvodňuje volbu příslušných výukových metod navržených v projektu vzdělávací aktivity
zdůvodňuje volbu příslušných výukových metod navržených v projektu vzdělávací aktivity
navrhuje a zdůvodňuje evaluační techniky
navrhuje a zdůvodňuje evaluační techniky
analyzuje výsledky učení podle Kolbova cyklu učení
analyzuje výsledky učení podle Kolbova cyklu učení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005.
  • Mužík, J. Řízení vzdělávacího procesu. Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2010.
  • Prášilová, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006.
  • Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr