Vyučující
|
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Základní pojmy: vzdělávací program, kurikulární dokumenty, teorie vzdělávání s důrazem na konstruktivistické teorie, profil absolventa, základní didaktické kategorie (výukový cíl, výukové metody, organizační formy výuky, hodnocení výsledků výuky). - Etapy tvorby vzdělávacího programu, pilotní verze programu, nultá verze programu, realizační verze programu, faktory limitující tvorbu vzdělávacího programu. - Postup tvorby vzdělávacího programu - vybrané postupy dle různých autorů (Kotásek, Průcha, Prokopenko et al., Mužík, Pokorná, Prášilová). - Analýza vzdělávacích potřeb, analýza účastníků vzdělávání. - Výukový cíl jako základní jednotka vzdělávacího programu (význam cílů při tvorbě vzdělávacího programu, kategorizace cílů, vlastnosti výukových cílů, taxonomie výukových cílů). - Učivo a učební plány, projektové uspořádání učiva, modulové uspořádání učiva. - Vyhodnocování vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání, Kirkpatrickův model vyhodnocování vzdělávání, bariéry vyhodnocování vzdělávání. - Evaluace ve vzdělávání. - Kurikulum, formy kurikula; formální, neformální, skryté kurikulum; kurikulární politika, dvojstupňové kurikulum, systém kurikulárních dokumentů, kurikulární reforma, kurikulární autonomie. - Rámcové a školní vzdělávací programy, struktura RVP, kompetence, klíčové kompetence, odborné kompetence, vzdělávací oblasti, průřezová témata, struktura ŠVP, koncepce pedagogické práce školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základních východisek při tvorbě vzdělávacího programu |
základních východisek při tvorbě vzdělávacího programu |
didaktických kategorií nutných pro tvorbu vzdělávacího programu |
didaktických kategorií nutných pro tvorbu vzdělávacího programu |
vybraných algoritmů tvorby vzdělávacího programu |
vybraných algoritmů tvorby vzdělávacího programu |
evaluačních technik využitelných při tvorbě vzdělávacího programu |
evaluačních technik využitelných při tvorbě vzdělávacího programu |
Kolbova cyklu učení |
Kolbova cyklu učení |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje vzdělávací potřeby vybrané cílové skupiny |
analyzuje vzdělávací potřeby vybrané cílové skupiny |
projektuje vzdělávací aktivitu s důrazem na stanovení výukových cílů |
projektuje vzdělávací aktivitu s důrazem na stanovení výukových cílů |
zdůvodňuje volbu příslušných výukových metod navržených v projektu vzdělávací aktivity |
zdůvodňuje volbu příslušných výukových metod navržených v projektu vzdělávací aktivity |
navrhuje a zdůvodňuje evaluační techniky |
navrhuje a zdůvodňuje evaluační techniky |
analyzuje výsledky učení podle Kolbova cyklu učení |
analyzuje výsledky učení podle Kolbova cyklu učení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
-
Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005.
-
Mužík, J. Řízení vzdělávacího procesu. Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2010.
-
Prášilová, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006.
-
Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Portál, 2014.
|