|
Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální pedagogika jako vědní disciplína. - Místo sociální pedagogiky ve struktuře vědních disciplín a v soustavě pedagogických věd. - Vývoj sociálně-pedagogického myšlení a vznik sociální pedagogiky jako vědy. - Pojetí sociální pedagogiky a současné tendence v rozvoji sociální pedagogiky. - Předmět, obsah, úkoly a metody sociální pedagogiky. - Profese a osobnost sociálního pedagoga. - Prostředí jako základní kategorie sociální pedagogiky. - Kulturní a sociální aspekty výchovy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popíše historický vývoj a vznik sociální pedagogiky |
| popíše historický vývoj a vznik sociální pedagogiky |
| popíše obsah sociální pedagogiky dle různých autorů |
| popíše obsah sociální pedagogiky dle různých autorů |
| porovná sociální pedagogiku v ČR s jinými evropskými státy |
| porovná sociální pedagogiku v ČR s jinými evropskými státy |
| vysvětlí vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám |
| vysvětlí vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám |
| vysvětlí metody sociální pedagogiky dle cílových skupin |
| vysvětlí metody sociální pedagogiky dle cílových skupin |
| analyzuje náplň práce sociálního pedagoga |
| analyzuje náplň práce sociálního pedagoga |
| Odborné dovednosti |
|---|
| změří sociometrickým testem vztahy v třídním kolektivu |
| změří sociometrickým testem vztahy v třídním kolektivu |
| sestaví náplň práce sociálního pedagoga v základní škole |
| sestaví náplň práce sociálního pedagoga v základní škole |
| rozezná uplatnění sociálního pedagoga v jednotlivých resortech |
| rozezná uplatnění sociálního pedagoga v jednotlivých resortech |
| aplikuje znalosti z historie v rámci prezentace |
| aplikuje znalosti z historie v rámci prezentace |
| rozliší metody sociální pedagogiky dle práce s cílovými skupinami |
| rozliší metody sociální pedagogiky dle práce s cílovými skupinami |
| zařadí sociální pedagogiku do systému pedagogických věd |
| zařadí sociální pedagogiku do systému pedagogických věd |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Správa UNESCO. "Vzdelávanie pre 21. st. Učenie je skryté bohatstvo.". Praha: Ústav výskumu a rozvoja školstva PedF UK, 1997.
-
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. 3. rozš. vydání. Bratislava: Public promotion,, 2008.
-
HRADEČNÁ, M. A KOL. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-015-7.
-
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2001.
-
JACOBSON, R. Leading for a change how to master the 5 challenges faced by every leader. Boston, MA: Butterworth-Heinemann, 2000. ISBN 0585289565.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
PŘADKA, M.,KNOTOVÁ, D. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.
-
REINALDA, B. Decision making within international organizations. NY: Routledge, 2004. ISBN 9780415304269.
|