|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení základních pojmů. - Filozofie výchovy a teorie výchovy jako vědy o výchově. - Paradigmata filozofie výchovy a teorie výchovy. - Teorie v teorii výchovy - typy teorií. - Výchovný proces. - Složky výchovy. - Výchovné principy a zásady. - Podmínky a prostředky výchovy. - Hodnoty. - Současné problémy ve výchově.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Středoškolské znalosti filozofie a znalosti předmětu 1. ročníku základy pedagogiky. |
| Středoškolské znalosti filozofie a znalosti předmětu 1. ročníku základy pedagogiky. |
| Výsledky učení |
|---|
| základních pojmů používaných ve filozofii a teorii výchovy |
| základních pojmů používaných ve filozofii a teorii výchovy |
| rozdílů mezi disciplínami teorie výchovy a filozofie výchovy |
| rozdílů mezi disciplínami teorie výchovy a filozofie výchovy |
| paradigmat teorie výchovy |
| paradigmat teorie výchovy |
| zákonitostí výchovného procesu |
| zákonitostí výchovného procesu |
| výchovných principů a zásad |
| výchovných principů a zásad |
| Odborné dovednosti |
|---|
| stanoví cíle výchovy |
| stanoví cíle výchovy |
| aplikuje výchovné zásady a principy |
| aplikuje výchovné zásady a principy |
| rozliší typologii hodnot |
| rozliší typologii hodnot |
| popíše složky výchovy |
| popíše složky výchovy |
| porovná různé koncepty teorií výchovy |
| porovná různé koncepty teorií výchovy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza prezentace studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Esej |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Esej |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
The Internet Encyclopedia of Philosophy [online].
-
Aubrey, K., & Riley, A. Understanding & using educational theories. SAGE Publications Ltd. 2019.
-
Bertrand. Současné teorie vzdělávání.
-
Bocheński, Józef Maria. Cesta k filozofickému myšlení. Vyd. 3., v nakladatelství Academia 1. Praha : Academia, 2001. ISBN 8020008535.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. 1. vyd. Praha : Academia, 2005. ISBN 8020013040.
-
Harari. Sapiens: úchvatný i úděsný příběh lidstva. 2013. ISBN 978-80-7335-388-9.
-
Kantorová a kol. Obecná pedagogika.
-
Kraus. Teorie výchovy. Brno, 2006.
-
Pelcová, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2011.
-
Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
-
Pelikán. Výchova jako teoretický problém.
-
Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha : Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192-5.
-
Ries, L. Člověk a výchova. K humanizaci školy. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008.
-
Stark, S. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006.
-
Strouhal. Teorie výchovy. Prha: grada, 2013.
-
SZYMANEK, Krzysztof. Umění argumentace: terminologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 8024406993.
-
Šarníková, G. Dějiny filozofie výchovy. Praha: Grada. 2022.
|