|
Vyučující
|
-
Petr Šafránková Anna, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení sociálního znevýhodnění v kontextu vzdělávání. - Mechanismy vzniku sociálního znevýhodnění (představení vybraných sociologických teorií). - Legislativní a koncepční rámec sociálního znevýhodnění. - Specifika vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (vyrovnávací a podpůrná opatření). - Inkluzivní vzdělávání jako východisko pro vzdělávání žáků se sociálním vzděláváním v českém i mezinárodním kontextu. - Principy, přístupy, metody práce ve vztahu k žákovské diverzitě. Role učitele ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. - Komplementarita školy a rodiny ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Práce studentů ve dvojicích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Absolvování předmětu Sociální pedagogika. |
| Absolvování předmětu Sociální pedagogika. |
| Výsledky učení |
|---|
| základního vymezení sociálního znevýhodnění v kontextu vzdělávání |
| základního vymezení sociálního znevýhodnění v kontextu vzdělávání |
| specifik prostředí, které mohou mít vliv na vznik sociálního znevýhodnění žáka |
| specifik prostředí, které mohou mít vliv na vznik sociálního znevýhodnění žáka |
| podpůrných opatření ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| podpůrných opatření ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| základních specifik inkluzivního vzdělávání ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| základních specifik inkluzivního vzdělávání ve vztahu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| základních teoretických koncepcí, které se vztahují ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| základních teoretických koncepcí, které se vztahují ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit a analyzovat jednotlivá specifika sociálního znevýhodnění ve školním prostředí |
| rozlišit a analyzovat jednotlivá specifika sociálního znevýhodnění ve školním prostředí |
| rozpoznat a analyzovat projevy sociálního znevýhodnění ve školním prostředí |
| rozpoznat a analyzovat projevy sociálního znevýhodnění ve školním prostředí |
| vysvětlit principy inkluzivního vzdělávání |
| vysvětlit principy inkluzivního vzdělávání |
| popsat komplementaritu všech subjektů (rodina, škola a další) v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| popsat komplementaritu všech subjektů (rodina, škola a další) v kontextu vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním |
| vysvětlit mechanismy sociálního znevýhodnění (včetně kontextu sociálních nerovností) |
| vysvětlit mechanismy sociálního znevýhodnění (včetně kontextu sociálních nerovností) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Týmová práce |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Beveridge, S. Children, families and schools: develop in gpartnerships for inclusive education. New York: Routledge Falmer, 2005.
-
Diller, J. V. Cultural diversity: a primer for the human services. Stamford: Cengage Learning, 2015.
-
Felcmanová, L., Habrová, M. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP, 2015.
-
Jarkovská, L. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015.
-
Kasíková, H., Straková, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
-
Matějů, P., Straková, J., Veselý, A. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010.
-
Němec, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014.
|