|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Vymezení základních pojmů. Paradigmata teorie výchovy vzdělávání - moderní paradigma edukace. Soudobé teorie výchovy a vzdělávání. Výchovně vzdělávací proces. Složky výchovy a vzdělávání. Výchovné principy a zásady. Podmínky a prostředky výchovně vzdělávacího procesu. Hodnoty ve výchovně vzdělávacím procesu. Současné problémy ve výchově a vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Pro absolvování předmětu jsou důležité znalosti a dovednosti z předmětů Moderní pedagogika, Vzdělávací politiky a strategie, Edukace dospělých. |
| Pro absolvování předmětu jsou důležité znalosti a dovednosti z předmětů Moderní pedagogika, Vzdělávací politiky a strategie, Edukace dospělých. |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání |
| vysvětlení základních pojmů z teorie výchovy a vzdělávání |
| popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání |
| popsání teoretických přístupů k výchově a vzdělávání |
| charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek |
| charakterizování výchovně vzdělávacího procesu a jeho složek |
| vyjmenování výchovných zásad |
| vyjmenování výchovných zásad |
| zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti |
| zhodnocení kladů a záporů výchovy v současné postmoderní společnosti |
| explanation of basic concepts from the theory of education and training |
| explanation of basic concepts from the theory of education and training |
| description of theoretical approaches to upbringing and education |
| description of theoretical approaches to upbringing and education |
| characterizing the educational process and its components |
| characterizing the educational process and its components |
| enumeration of educational principles |
| enumeration of educational principles |
| evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society |
| evaluation of the pros and cons of education in the current postmodern society |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikace výchovných zásad v edukačním procesu |
| aplikace výchovných zásad v edukačním procesu |
| vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces |
| vytváření vhodných podmínek pro výchovný proces |
| nastavení optimálních podmínek výchovného procesu |
| nastavení optimálních podmínek výchovného procesu |
| application of educational principles in the educational process |
| application of educational principles in the educational process |
| creating suitable conditions for the educational process |
| creating suitable conditions for the educational process |
| setting optimal conditions of the educational process |
| setting optimal conditions of the educational process |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| E-learning |
| E-learning |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Esej |
| Esej |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Beauchamp, G., Adams, D., & Smith, K. Pedagogies for the Future: A critical reimagining of education. New York. 2022.
-
Bertrand. Soudobé teorie vzdělávání. Praha. 1998.
-
Curren, R. R. Handbook of philosophy of education. New York. 2022.
-
Feldges, T. Education in Europe: contemporary approaches across the continent. New York. 2022.
-
Knox, A. B., Conceic?a?o C. O. S., & Martin, G. L. Mapping the field of adult and continuing education: an international compendium. Virginia. 2017.
-
Pelikán. Hledání těžiště výchovy. Praha. 2011.
-
Petty. Moderní vyučování. Praha. 2013.
-
Průcha. Moderní pedagogika. Praha. 2009.
-
Ries. Člověk a výchova: k humanizaci školy a edukace. Ostrava. 2008.
-
Skalková. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno. 2004.
-
Strouhal, M., & Štech, S. Vzdělání a dnešek: pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy. Praha. 2017.
-
Strouhal. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha. 2013.
-
Veteška. Teorie vzdělávání dospělých. Praha. 2018.
|