|
Vyučující
|
-
Pavlíčková Jaroslava, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Komunikace verbální i neverbální v praxi. Kongruentní komunikace v profesní i osobní rovině. Komunikační vzorce chování. Copingové strategie (dle učení Virginie Satirové). Sebeúcta v komunikaci. Poradenství. Komunikace v neziskovém sektoru.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat komunikační vzorce chování, |
| popsat komunikační vzorce chování, |
| vysvětlit copingové strategie (dle učení Virginie Satirové), |
| vysvětlit copingové strategie (dle učení Virginie Satirové), |
| popsat principy sebeúcty v komunikaci, |
| popsat principy sebeúcty v komunikaci, |
| vymezit poradenství jako odbornou činnost, |
| vymezit poradenství jako odbornou činnost, |
| popsat poradenský proces. |
| popsat poradenský proces. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v souladu s aktuálním komunikačním kontextem |
| komunikovat v souladu s aktuálním komunikačním kontextem |
| zvolit vhodné strategie komunikace při modelových stresových či konfliktních situacích, |
| zvolit vhodné strategie komunikace při modelových stresových či konfliktních situacích, |
| reflektovat svou roli v procesu komunikace, |
| reflektovat svou roli v procesu komunikace, |
| aktivně posilovat svou identitu v prostředí interpersonálních vztahů, |
| aktivně posilovat svou identitu v prostředí interpersonálních vztahů, |
| realizovat poradenský proces ve vybrané oblasti, |
| realizovat poradenský proces ve vybrané oblasti, |
| navázat kontakt s,druhou osobou a poskytnout jí sociální oporu. |
| navázat kontakt s,druhou osobou a poskytnout jí sociální oporu. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Cole, S. Communication Skills Training. Epson. 2019.
-
De Fonte, A. & Boesch, M. Effective Augmentative and Alternative Communication Practices. England. 2018.
-
Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Praha. 2019.
-
Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha. 2010.
-
Muhleisen, S. & Oberhuber, N. Komunikační a měkké dovednosti: soft skills v praxi. Praha. 2008.
-
Satir, V. Kniha o rodině: základní dílo psychologie vztahů. Praha. 2006.
-
Satir, V. Model růstu: za hranice rodinné terapie. Brno. 2005.
-
Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha. 2013.
-
Zelinová, M. Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha. 2011.
|