|
Vyučující
|
-
Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Andragogika jako věda o výchově, vzdělávání a péči o dospělé. Historické a sociální souvislosti vývoje vzdělávání dospělých. Politika a strategie celoživotního vzdělávání a učení se, strategické národní i nadnárodní dokumenty. Formální, neformální a informální vzdělávání a učení se. Profesionalizace lektora dalšího vzdělávání. Specifika dospělé osoby, jako objektu vzdělávání, zhlediska sociálního, ekonomického, právního, psychologického aj. Metody a formy procesu vzdělávání dospělých. Výzkum voblasti vzdělávání dospělých. Monitoring vzdělávání dospělých. Kvalita ve vzdělávání dospělých. Mezinárodní rozměr vzdělávání dospělých.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 100 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit andragogiku jako vědu o výchově, vzdělávání a péči o dospělé, |
| vymezit andragogiku jako vědu o výchově, vzdělávání a péči o dospělé, |
| vysvětlit terminologii z oblasti edukace dospělých, |
| vysvětlit terminologii z oblasti edukace dospělých, |
| popsat historické souvislosti vzdělávání dospělých, |
| popsat historické souvislosti vzdělávání dospělých, |
| orientovat se ve stěžejních dílech představitelů historické i soudobé odborné veřejnosti, |
| orientovat se ve stěžejních dílech představitelů historické i soudobé odborné veřejnosti, |
| popsat specifika učících se dospělých |
| popsat specifika učících se dospělých |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky přemýšlet o obecných otázkách celoživotního vzdělávání a učení i o formách vzdělávání dospělých, |
| kriticky přemýšlet o obecných otázkách celoživotního vzdělávání a učení i o formách vzdělávání dospělých, |
| reflektovat determinanty edukačního procesu dospělých, |
| reflektovat determinanty edukačního procesu dospělých, |
| aplikovat metody a formy v oblasti vzdělávání dospělých do procesu edukace, |
| aplikovat metody a formy v oblasti vzdělávání dospělých do procesu edukace, |
| aplikovat zásady vzdělávání dospělých v modelových situacích, |
| aplikovat zásady vzdělávání dospělých v modelových situacích, |
| využívat nástroje monitoringu vzdělávání dospělých pro účely zlepšování kvality či výzkumu v oblasti edukace dospělých |
| využívat nástroje monitoringu vzdělávání dospělých pro účely zlepšování kvality či výzkumu v oblasti edukace dospělých |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc. 2012.
-
Beneš, M. Andragogika. Praha. 2014.
-
Eger, L. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň. 2012.
-
Kidd, T. T. & Keengwe, L. Adult Learning in the Digital Age. New York. 2009.
-
Krystoň, M. Vybrané kapitoly z andragogiky. Bánská Bystrica. 2012.
-
London, M. The Oxford Handbook of Lifelong Learning. New York. 2021.
-
Malach, J. & Chmura, M. Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 2014.
-
Mužík, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha. 2012.
-
Plamínek, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha. 2014.
-
Smith, C. M. & Mizzi, C. R. Handbook of Adult and Continuing Education. Virginia. 2020.
-
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha. 2009.
-
Thompson, J. L. Adult Education For a Change. New York. 2020.
-
Veteška, J. Přehled andragogiky. Praha. 2016.
-
Wilson, A., & Hayes, E. Handbook of Adult and Continuing Education. Hoboken. 2009.
-
Zormanová, L. Didaktika dospělých. Praha. 2017.
|