|
Vyučující
|
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Historie vzniku psychologie jako vědy. Podstata psychologie (předmět, paradigma, cíle a přístupy). - Charakteristika hlavních směrů současné psychologie. - Základní psychické procesy a funkce, jejich zákonitosti a aplikace v praxi. - Vnímání, pozornost, představy a fantazie, spánek. - Paměť. - Učení. - Myšlení. - Motivace. - Emoce. - Inteligence a tvořivost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning
- Domácí příprava na výuku
- 65 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student umí definovat základní psychologické kategorie |
| student umí definovat základní psychologické kategorie |
| popsat psychologii jako vědní disciplínu |
| popsat psychologii jako vědní disciplínu |
| vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky |
| vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky |
| popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí |
| popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí |
| popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích |
| popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince |
| student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince |
| aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých |
| aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých |
| reflektovat vlastní emoce |
| reflektovat vlastní emoce |
| rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace |
| rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace |
| aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení |
| aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.
-
DANCER, G. Psychosomatika. Praha: Portál, 2001.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
-
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Portál. 2000.
-
Hayes N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál., 2003.
-
KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-240-8.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006.
-
MUSIL, J. Základy psychologie. Olomouc: UP, 2006.
-
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2003.
-
NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha : Academia, 1998.
-
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. 2. vyd.. Praha: Academia, 2023.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1174-5.
-
ŘÍČAN,P. Psychologie. Praha:Portál, 2005.
-
Vágnerová, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum,, 2008.
-
VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
-
Vízdal, F. Základy psychologie. Brno : IMS, 2008.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.
-
Výrost, J., Slaměník, I.. Sociální psychologie. 1997.
|