| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Pedagogika jako věda, postavení pedagogiky v systému věd o člověku, struktura základních pedagogických disciplín, vztah pedagogické teorie a praxe, výchova a vzdělávání, další základní pedagogické kategorie a pojmy. Dějiny výchovy a vzdělávání, názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost z hlediska historického vývoje, významné osobnosti pedagogiky a jejich odkaz. Současná vzdělávací politika v EU a České republice. Legislativa. Alternativní a inovativní pedagogické směry. Jedinec jako subjekt edukace, věkové a individuální zvláštnosti, individualizace ve výchově a vzdělávání. Role pedagoga, požadavky na výkon pedagogické profese, profesní kompetence, profesní dráha pedagogů, zvláštnosti pedagogické profese. Edukační proces, jeho charakteristika a zákonitosti, systémové pojetí edukačního procesu. Současné trendy a úkoly pedagogiky, aktuální pedagogické problémy a otázky. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 60 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 80 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit vztah pedagogiky k ostatním vědním disciplínám | 
| definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit vztah pedagogiky k ostatním vědním disciplínám | 
| popsat názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost v historii, analyzovat soudobé pedagogické přístupy, zhodnotit jejich klady a zápory | 
| popsat názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost v historii, analyzovat soudobé pedagogické přístupy, zhodnotit jejich klady a zápory | 
| popsat činitele výchovně vzdělávacího procesu | 
| popsat činitele výchovně vzdělávacího procesu | 
| orientovat se v platných legislativních dokumentech | 
| orientovat se v platných legislativních dokumentech | 
| analyzovat aktuální problémy a otázky v oblasti výchovy a vzdělávání | 
| analyzovat aktuální problémy a otázky v oblasti výchovy a vzdělávání | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| interpretovat aktuální pedagogické problémy a otázky | 
| interpretovat aktuální pedagogické problémy a otázky | 
| vyhledat v platné legislativě východiska pro realizaci edukačního procesu v konkrétním prostředí | 
| vyhledat v platné legislativě východiska pro realizaci edukačního procesu v konkrétním prostředí | 
| kriticky zhodnotit alternativní a inovativní pedagogické směry | 
| kriticky zhodnotit alternativní a inovativní pedagogické směry | 
| aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních profesních kompetencí jako edukátora | 
| aplikovat osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních profesních kompetencí jako edukátora | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza seminární práce | 
| Analýza seminární práce | 
| Didaktický test | 
| Didaktický test | 
| Zpracování prezentace | 
| Zpracování prezentace | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Dvořáková, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Praha. 2015.
                
 
            
                
                - 
                    Kantorová, Jana; Grecmanová, Helena. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc. 2008.
                
 
            
                
                - 
                    Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha. 2012.
                
 
            
                
                - 
                    Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha. 2017.
                
 
            
                
                - 
                    Průcha, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. Praha. 2015.
                
 
            
                
                - 
                    Průcha, Jan; Walterová, Eliška; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Praha. 2013.
                
 
            
                
                - 
                    Šafránková, Dagmar. Pedagogika 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Vališová, Alena; Kasíková, Hana; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. Praha. 2011.
                
 
            
         
         
         
     |