|
Vyučující
|
-
Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Social pedagogy as a science, concepts of social pedagogy, subject and tasks of social pedagogy, relationship to other disciplines, basic terminology. - Past and present of social pedagogy. - The environment and its impact on an individual, child protection and children rights. - Natural environment of education - family, peer groups, local environment. - Intentional environmental of education - school and educational facilities. - Children and youth at risk - social deviance, cruelty, bullying. - Pluralistic and multicultural society from the perspective of social pedagogy. - Profession of a social pedagogue, helping professions, social pedagogy as life assistance. - Leisure time pedagogy, leisure education for children and youth. - Culture, Media Culture. - Educational problems in the family, school and institutional care. Their origins, resolution and prevention.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 55 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 23 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vztahu sociální pedagogiky a ostatních vědních disciplín |
| vztahu sociální pedagogiky a ostatních vědních disciplín |
| historie a současnosti sociální funkce výchovy |
| historie a současnosti sociální funkce výchovy |
| rozvoje sociální pedagogiky jako vědy |
| rozvoje sociální pedagogiky jako vědy |
| teorie a praxe sociální pedagogiky v zahraničí |
| teorie a praxe sociální pedagogiky v zahraničí |
| současného stavu sociální pedagogiky v ČR |
| současného stavu sociální pedagogiky v ČR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje vztah sociální pedagogiky a blízkých společensko-vědních disciplín |
| analyzuje vztah sociální pedagogiky a blízkých společensko-vědních disciplín |
| vysvětluje historické aspekty sociální funkce výchovy |
| vysvětluje historické aspekty sociální funkce výchovy |
| porovnává různé zahraniční koncepce sociální pedagogiky |
| porovnává různé zahraniční koncepce sociální pedagogiky |
| popisuje současný stav sociální pedagogiky v ČR jako pedagogické disciplíny a studijního oboru |
| popisuje současný stav sociální pedagogiky v ČR jako pedagogické disciplíny a studijního oboru |
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti sociálního pedagoga v praxi |
| vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti sociálního pedagoga v praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. .
-
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Vybrané kapitoly. .
-
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB, 298 s., 2. vyd., 2001. ISBN 80-8055-476-5.
-
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. .
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET AL. ČLOVĚK-PROSTŘEDÍ-VÝCHOVA.
|