Vyučující
|
-
Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Současný design se vyznačuje různorodým přístupem a tvorbou. Nově vidíme design z hlediska ekologického, vzhledem k užitým technologiím a materiálům, ať už tradičním anebo alternativním. Tento směr se stává svébytným ve svém vývoji a podíl ekologického nazírání na design se prohlubuje ať už směrem technologickým (recyklace), anebo z hlediska celospolečenského vlivem snižování nákladů na výrobu, omezováním exhalace při výrobě, využíváním stávajících materiálových zdrojů. V kurzu 2SOTD se těmito problémy a ještě dalšími současnými tendencemi průmyslového designu budeme zabývat v rozsahu celosvětového dění. Součástí výuky bude také seznámení s aktuální tvorbou světových designérů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách designu. |
Všeobecný přehled o vývoji a dějinách designu. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Známkou |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
FIELLOVI, Charlotte & Peter. Design - Ikony (20. století). Slovart, Taschen, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
-
HERRIOTT, Luke. Design pro 21. století. Slovart, 2007. ISBN 80-7209-970-1.
-
Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
|