Vyučující
|
-
Vojtěšek Jiří, doc. Ing. Ph.D.
-
Balvín Jaroslav, doc. PhDr. Mgr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
- Filozofie, změna myšlení, infosféra. Co je to doba on-life? Jaké změny v pojetí člověka a světa on-life realita přináší? Jak se proměňují základní otázky na lidský život? - Jak se propojuje kyberprostor s fyzickým světem? - Jaké možnosti a hrozby on-life svět přináší? Jaký je smysl života v on-life světě. - Homeostatická rovnováha a pedagogika. Jak interaguje sociální organismus s prostředím. - Co je to homeostatická rovnováha? Jaké jsou způsoby homeostatické rovnováhy? Jaká je podstata informace v různých sys-témech? - Jakým způsobem dochází k sebeorganizaci sociálních organismů. Jaký má vztah technika k procesu dosahování rovnováhy. Je technolidství adekvátním konceptem pro nazírání na současný svět? Jaké z toho plynou důsledky pro pedagogiku. - Sociální a informační bubliny jako bariéry. Co jsou to informační bubliny? Jak funguje doporučování a personalizace obsahu. - Jaké změny přináší informační revoluce do procesu komunikace a získávání informací. - Jak fungují platformní společnosti. V čem mohou být nebezpečné sociální bubliny. Existuje diference mezi světem smyslové zkušenosti a kyberprostorem? Jak fungují vyhledávače. - Co je to hyperhistorie a hyperconnection era. Jak funguje filtrování obsahu a cenzura na internetu. Jaké z toho plynou důsled-ky pro pedagogiku? - Uskutečňování technolidství jako cesta k otevřené společnosti. Co je podstatou technolidství. Jak nastolovat rovnováhu v pro-středí konstituovaném technolidstvím. - Jaký vliv mohou mít technologie na pozornost a psychickou pohodu. Jak nastavit své životní prostředí tak, aby nám v něm bylo dobře. - Co je to zdraví. Jaká jsou rizika zacházení s technologiemi v oblasti zdraví (psychického i tělesného). - Jak vhodně nastavit osobní informační management.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student se orientuje v počátcích filosofie, jejich východiscích a zdrojích filozofování. Interpretuje a chápe myšlení staré Indie a Číny, antické filozofie, středověké filozofie, renesanční filozofie, filozofie 19. a 20. století, české filozofie, logiky a základů etiky. |
Student se orientuje v počátcích filosofie, jejich východiscích a zdrojích filozofování. Interpretuje a chápe myšlení staré Indie a Číny, antické filozofie, středověké filozofie, renesanční filozofie, filozofie 19. a 20. století, české filozofie, logiky a základů etiky. |
Vyučovací metody |
---|
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Sociální filozofie. (Antologie textů). Brno : Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0586-6.
-
Boethius, Anicius Manlius Severinus. Poslední Říman. Praha : Vyšehrad, 1981.
-
Brezinka, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha : Zvon, 1996. ISBN 8071131695.
-
Cipro, Miroslav. Prameny výchovy : Encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích. Svazek 1, Starověk, středověk, 16. a 17. století. Praha : Miroslav Cipro, 1993.
-
Cipro, Miroslav. Prameny výchovy: Encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Svazek 3, 19. a 20. století. Praha, 1991.
-
Cipro, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek 2, 19. a 19. století. Praha, 1991.
-
Cipro, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek 4, 20. století. Praha : Vl. nákl., 1995. ISBN 80-238-0514-2.
-
Cipro, Miroslav. Prameny výchovy. Svazek 5, Napříč staletími. Praha : M. Cipro, 1998. ISBN 80-238-2214-4.
-
Cipro, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984.
-
Coreth, Emerich. Co je člověk?. Praha : Zvon, 1996. ISBN 80-7113-170-9.
-
Holzbachová, Ivana. Dějiny společenských teorií. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1318-4.
-
Holzbachová, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1470-9.
-
HOlzbachová, Ivana. Škola Annales a současné pojetí dějin : antologie textů. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1098-3.
-
Hussey, Edward. Presokratici. Praha : Rezek, 1997. ISBN 80-86027-07-4.
-
KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. ISBN 80-04-25415-2.
-
Kratochvíl, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Hermann, 1995. ISBN 80-238-0473-1.
-
Machovec, Dušan. Dějiny antické filozofie. Jinočany : H and H, 1993. ISBN 80-85467-62-3.
-
Palouš, Radim. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
-
Patočka, Jan. Aristoteles : přednášky z antické filosofie. Praha : Vyšehrad, 1994. ISBN 80-7021-067-2.
-
Patočka, Jan. Filosofie výchovy. Praha : UK, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
-
Patočka, Jan. Nejstarší řecká filosofie : filosofie v předklasickém údobí před sofistikou a Sókratem : přednášky z antické filosofie. Praha : Vyšehrad, 1996. ISBN 80-7021-195-4.
-
Patočka, Jan. Platón : přednášky z antické filosofie. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25609-0.
-
Patočka, Jan. Sókrates : přednášky z antické filosofie. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25383-0.
-
Ricken, Friedo. Antická filosofie. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-092-X.
|