Předmět: Analýza a modelování softwarových systémů

» Seznam fakult » FAI » AUPKS
Název předmětu Analýza a modelování softwarových systémů
Kód předmětu AUPKS/AP1AM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Viktorin Adam, Ing. Ph.D.
  • Šilhavý Radek, doc. Ing. Ph.D.
  • Bajusová Darina, Ing.
Obsah předmětu
- Seznámení s moderním pojetím a principy softwarového inženýrství. Historie, úvod a význam softwarového inženýrství. Vlastnosti softwarového produktu. Softwarová krize. - Význam a principy modelování procesů pomocí Business Process Model Notation. Vztah k analýze a návrhu softwarových systémů. - Analýza a modelování funkčních a nefunkčních požadavků. - Možnosti zachycení uživatelských scénářů. Principy případů užití. Model případů užití v jazyce UML. - Objektové paradigma, principy modelování objektů a tříd. Model tříd v jazyce UML. - Význam realizačních modelů v UML jazyce a jejich využití. Sekvenční a aktivitní modely v UML. - Stavové modely v UML a jejich význam. Modely nasazení v UML a jejich význam. - Návrh grafického uživatelského rozhraní. Modely grafického uživatelského rozhraní, drátěné modely a jejich význam pro analýzu a návrh softwarových systémů. - Vývojové metodiky a modely softwarových procesů. Využití modelů ve vývojových fázích. - Dokumentace v softwarovém inženýrství, využívané postupy, normy. - Plánování vývoje, odhadování složitosti a doby potřebné pro vývoj. - Proces pořízení softwaru, projektový záměr, plán pořízení, úloha projektového manažera. - Plánování a kontrola projektů. - Případové studie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Laborování, Týmová práce
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Rozumí základům softwarového inženýrství a jeho historii.
Student má znalosti z oblasti sofwarovéh procesu. Student je schopen využít objektové modelování v softwarovém návrhu. Student je schopen interpretova diagramy modelovacího jazyka UML. Student využívá modelovací jazyk UML k návrhu softwaru. Student je schopen analyzovat požadavky na software. Student se schopen dokumentovat softwarový projekt.
Student má znalosti z oblasti sofwarovéh procesu. Student je schopen využít objektové modelování v softwarovém návrhu. Student je schopen interpretova diagramy modelovacího jazyka UML. Student využívá modelovací jazyk UML k návrhu softwaru. Student je schopen analyzovat požadavky na software. Student se schopen dokumentovat softwarový projekt.
Rozumí základům softwarového inženýrství a jeho historii.
Definuje principy softwarové analýzy.
Definuje principy softwarové analýzy.
Popisuje metody analýzy a modelování funkčních a nefunkčních požadavků.
Popisuje metody analýzy a modelování funkčních a nefunkčních požadavků.
Charakterizuje modelování v jazyce UML.
Charakterizuje modelování v jazyce UML.
Vyjmenovává základy plánování, dokumentace a řízení vývoje softwaru.
Vyjmenovává základy plánování, dokumentace a řízení vývoje softwaru.
Odborné dovednosti
Aplikuje techniky a nástroje softwarového inženýrství.
Aplikuje techniky a nástroje softwarového inženýrství.
Realizuje modelování softwarových systémů.
Realizuje modelování softwarových systémů.
Vytváří modely funkčních a nefunkčních požadavků.
Vytváří modely funkčních a nefunkčních požadavků.
Implementuje a interpretuje modely v jazyce UML.
Implementuje a interpretuje modely v jazyce UML.
Definuje model tříd a objekty pro navrhovanou aplikaci.
Definuje model tříd a objekty pro navrhovanou aplikaci.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Týmová práce
Demonstrace
Demonstrace
Laborování
Laborování
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Doporučená literatura
  • Elektronické studijní opory.
  • Arlow, Jim. UML a unifikovaný proces vývoje aplikací : průvodce analýzou a návrhem objektově orientovaného softwaru. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 807226947X.
  • Pilone, Dan. UML 2.0 in a nutshell Sebastopol, Calif. O'Reilly, 2005.
  • Pilone, Dan. UML 2.0 pocket reference Beijing. O'Reilly, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr