Název předmětu | Matematika |
---|---|
Kód předmětu | AUM/L1LMT |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Lineární algebra: - Vektorový prostor, lineární závislost a nezávislost vektorů, báze. - Matice, operace s maticemi, hodnost matice. - Soustavy lineárních rovnic, Gaussova eliminační metoda. Diferenciální počet funkce jedné proměnné: - Reálná funkce jedné reálné proměnné, definiční obor, obor hodnot, graf, vlastnosti funkcí. - Algebraické a transcendentní funkce. - Limita funkce, věty o limitách, asymptoty, spojitost funkce. - Derivace funkce, výpočet derivace, derivace vyšších řádů. L´Hospitalovo pravidlo. - Průběh funkce - extrémy funkce, intervaly monotónnosti, konvexnost, konkávnost, inflexní body. - Geometrické, fyzikální a ekonomické aplikace diferenciálního počtu. Integrální počet funkce jedné proměnné: - Primitivní funkce, neurčitý integrál, integrace per partes, substituční metoda. - Definice určitého integrálu, jeho vlastnosti a výpočet. - Geometrické, fyzikální a ekonomické aplikace integrálního počtu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
Mít základní znalosti středoškolské matematiky |
Mít základní znalosti středoškolské matematiky |
Mít základní logické myšlení |
Mít základní logické myšlení |
Pročítat si poskytnuté materiály a v případě nejasností dojít ke konzultaci |
Pročítat si poskytnuté materiály a v případě nejasností dojít ke konzultaci |
Odborné dovednosti |
Projevit zájem a snahu o daný předmět |
Projevit zájem a snahu o daný předmět |
Pravidelně docházet na přednášky a cvičení |
Pravidelně docházet na přednášky a cvičení |
Být aktivní ve cvičení a odpovídat na dotazy na přednášce (každá odpověď se cení) |
Být aktivní ve cvičení a odpovídat na dotazy na přednášce (každá odpověď se cení) |
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
Prohloubit logické myšlení |
Prohloubit logické myšlení |
Definovat a vysvětlit základní pojmy z matematické analýzy a lineární algebry |
Definovat a vysvětlit základní pojmy z matematické analýzy a lineární algebry |
Vysvětlit pojem reálné funkce jedné reálné proměnné a s ním související pojmy definiční obor a obor hodnot |
Vysvětlit pojem reálné funkce jedné reálné proměnné a s ním související pojmy definiční obor a obor hodnot |
Vyjmenovat základní elementární funkce jedné reálné proměnné, včetně jejich vlastností a grafů |
Vyjmenovat základní elementární funkce jedné reálné proměnné, včetně jejich vlastností a grafů |
Charakterizovat čtyři základní typy limit funkce jedné reálné proměnné |
Charakterizovat čtyři základní typy limit funkce jedné reálné proměnné |
Popsat geometrický význam derivace funkce v bodě |
Popsat geometrický význam derivace funkce v bodě |
Popsat postup vyšetřování průběhu funkce jedné reálné proměnné |
Popsat postup vyšetřování průběhu funkce jedné reálné proměnné |
Vysvětlit pojem integrálu a rozlišit mezi určitým a neurčitým integrálem |
Vysvětlit pojem integrálu a rozlišit mezi určitým a neurčitým integrálem |
Definovat matici nad reálnými čísly a popsat maticové operace (součet, součin, násobení skalárem, transpozice). |
Definovat matici nad reálnými čísly a popsat maticové operace (součet, součin, násobení skalárem, transpozice). |
Charakterizovat třídimenzionální vektorový prostor a popsat pojem báze prostoru. |
Charakterizovat třídimenzionální vektorový prostor a popsat pojem báze prostoru. |
Odborné dovednosti |
Používat aktivní znalost pojmu funkční hodnota při výpočtech a náčrtcích grafů funkcí |
Používat aktivní znalost pojmu funkční hodnota při výpočtech a náčrtcích grafů funkcí |
Rozpoznat z grafu funkce intervaly, na kterých je funkce rostoucí, klesající, prostá, konvexní, konkávní |
Rozpoznat z grafu funkce intervaly, na kterých je funkce rostoucí, klesající, prostá, konvexní, konkávní |
Vypočítat limity pomocí algebraických úprav a pomocí L'Hospitalova pravidla |
Vypočítat limity pomocí algebraických úprav a pomocí L'Hospitalova pravidla |
Derivovat funkce jedné reálné proměnné pomocí základních vzorců a pěti pravidel pro derivování. |
Derivovat funkce jedné reálné proměnné pomocí základních vzorců a pěti pravidel pro derivování. |
Vyšetřit průběh funkce jedné reálné proměnné (definiční obor, limity, lokální extrémy, inflexe, asymptoty) |
Vyšetřit průběh funkce jedné reálné proměnné (definiční obor, limity, lokální extrémy, inflexe, asymptoty) |
Rozpoznat rozdíl mezi substituční metodou a metodou per-partes pro integrování funkce jedné reálné proměnné a vhodně ji aplikovat na daný typ příkladu |
Rozpoznat rozdíl mezi substituční metodou a metodou per-partes pro integrování funkce jedné reálné proměnné a vhodně ji aplikovat na daný typ příkladu |
Vypočítat obsah libovolného útvaru ohraničeného křivkami |
Vypočítat obsah libovolného útvaru ohraničeného křivkami |
Vyřešit soustavu lineárních rovnic s právě jedním řešením, pomocí elementárních řádkových transformací. |
Vyřešit soustavu lineárních rovnic s právě jedním řešením, pomocí elementárních řádkových transformací. |
Určit lineární závislost a nezávislost vektorů, a popřípadě bázi prostoru, respektive podprostoru |
Určit lineární závislost a nezávislost vektorů, a popřípadě bázi prostoru, respektive podprostoru |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Přednášení |
Přednášení |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Týmová práce |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
Odborné znalosti |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|