Vyučující
|
-
Navrátil Milan, doc. Ing. Ph.D.
-
Křesálek Vojtěch, doc. RNDr. CSc.
-
Mikuličová Michaela, Ing. Ph.D.
-
Indra Michal, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Automatizovaná měřicí pracoviště, komunikační sběrnice, vlastnosti, SW podpora (VEE Pro, LabView). 2. Soustava SI, jednotky měřených veličin, převody jednotek, základní názvosloví. 3. Základy deskriptivní statistiky, pravděpodobnost, náhodná veličina, náhodný výběr, pravděpodobnostní rozdělení, zpracování naměřených dat, nejistoty měření, zákon šíření nejistot. 4. Korelační a regresní počet, odhad parametrů, testování hypotéz. 5. Šumy elektronických obvodů - Johnsonův šum, proudový, 1/f, růžový šum, šumová teplota, šumové číslo zesilovače, šumové mapy, SNR, metody potlačování šumu. 6. Impedance a impedanční přizpůsobení, přístrojové zesilovače. 7. Zpracování analogových a číslicových signálů, principy převodu vzorkování, Shannonova věta, aliasing, spektrum signálu - fenomenologie. 8. Analogové kmitočtové filtry, klasifikace, základní typy, AFCH, FFCH, oblasti použití 9. Základy optického zpracování signálů a přenosu dat, optická vlákna, vlastnosti, parametry, ztráty v optických vláknech, přenosová okna 10. Lasery, konstrukce, princip, klasifikace, použití. 11. Voltmetry, ampérmetry, ohmmetry, sinusové a nesinusové signály, měření neharmonických signálů, true RMS. 12. Zdroje signálů- funkční generátory, sweep, pulzní, frekvenční syntéza, mikrovlnné generátory, spektrální analyzátory, obvodové analyzátory (skalární i vektorové), reflektometry, logické analyzátory. 13. Osciloskopy, klasifikace, princip, osciloskopické sondy, parametry. 14. Elektromagnetická kompatibilita, klasifikace, legislativa, vazební mechanismy, typy a měření rušivých signálů, odrušovací prostředky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
U studenta se předpokládají základní znalosti vysokoškolské matematiky, fyziky, zařazených v předcházejících semestrech studia. |
U studenta se předpokládají základní znalosti vysokoškolské matematiky, fyziky, zařazených v předcházejících semestrech studia. |
Výsledky učení |
---|
Po absolvování předmětu je student seznámen s problematikou měřicí techniky, měřením signálů a vyhodnocením naměřených dat. Pro metody zpracování dat jsou v rámci předmětu probrány potřebné statistické metody. |
Student získává přehled o základních principech měření zejména elektrických signálů. |
Student získává přehled o základních principech měření zejména elektrických signálů. |
Po absolvování předmětu je student seznámen s problematikou měřicí techniky, měřením signálů a vyhodnocením naměřených dat. Pro metody zpracování dat jsou v rámci předmětu probrány potřebné statistické metody. |
Student vysvětluje základní statistické pojmy a metody. |
Student vysvětluje základní statistické pojmy a metody. |
Student definuje jednotlivé uzly měřicího řetězce. |
Student definuje jednotlivé uzly měřicího řetězce. |
Student objasní fyzikální a technické limity měřících přístrojů. |
Student objasní fyzikální a technické limity měřících přístrojů. |
Student se orientuje v oblasti elektromagnetické kompatibility, rozezná vazební mechanismy, typy rušivých signálů a způsoby jejich měření. |
Student se orientuje v oblasti elektromagnetické kompatibility, rozezná vazební mechanismy, typy rušivých signálů a způsoby jejich měření. |
Odborné dovednosti |
---|
Student samostatně navrhuje měřicí experiment pro měření zejména elektrických signálů. |
Student samostatně navrhuje měřicí experiment pro měření zejména elektrických signálů. |
Student získává experimentální data, vyhodnocuje je, výsledky správně interpretuje. |
Student získává experimentální data, vyhodnocuje je, výsledky správně interpretuje. |
Student vytváří software určený pro měření a to včetně komunikace s přístroji. |
Student vytváří software určený pro měření a to včetně komunikace s přístroji. |
Student aplikuje teorii nejistot měření na svou experimentální práci v laboratoři. |
Student aplikuje teorii nejistot měření na svou experimentální práci v laboratoři. |
Student analyzuje měřicí řetězec a vyhledá jeho slabé stránky, navrhne zlepšení. |
Student analyzuje měřicí řetězec a vyhledá jeho slabé stránky, navrhne zlepšení. |
Doporučená literatura
|
-
DPS Elektronika od A do Z.
-
Ďaďo, S., Kreidl M. Senzory a měřicí obvody. Praha, 1999. ISBN 80-010-2057-6.
|