Vyučující
|
-
Navrátil Milan, doc. Ing. Ph.D.
-
Mikuličová Michaela, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: 1. Automatizovaná měřicí pracoviště, komunikační sběrnice, vlastnosti, SW podpora (VEE Pro, LabView). 2. Soustava SI, jednotky měřených veličin, převody jednotek, základní názvosloví. 3. Základy deskriptivní statistiky, pravděpodobnost, náhodná veličina, náhodný výběr, pravděpodobnostní rozdělení, zpracování naměřených dat, nejistoty měření, zákon šíření nejistot. 4. Korelační a regresní počet, odhad parametrů, testování hypotéz. 5. Šumy elektronických obvodů - Johnsonův šum, proudový, 1/f, růžový šum, šumová teplota, šumové číslo zesilovače, šumové mapy, SNR, metody potlačování šumu. 6. Impedance a impedanční přizpůsobení, přístrojové zesilovače. 7. Zpracování analogových a číslicových signálů, principy převodu vzorkování, Shannonova věta, aliasing, spektrum signálu - fenomenologie. 8. Analogové kmitočtové filtry, klasifikace, základní typy, AFCH, FFCH, oblasti použití 9. Základy optického zpracování signálů a přenosu dat, optická vlákna, vlastnosti, parametry, ztráty v optických vláknech, přenosová okna 10. Lasery, konstrukce, princip, klasifikace, použití. 11. Voltmetry, ampérmetry, ohmmetry, sinusové a nesinusové signály, měření neharmonických signálů, true RMS. 12. Zdroje signálů- funkční generátory, sweep, pulzní, frekvenční syntéza, mikrovlnné generátory, spektrální analyzátory, obvodové analyzátory (skalární i vektorové), reflektometry, logické analyzátory. 13. Osciloskopy, klasifikace, princip, osciloskopické sondy, parametry. 14. Elektromagnetická kompatibilita, klasifikace, legislativa, vazební mechanismy, typy a měření rušivých signálů, odrušovací prostředky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Cvičení na počítači, Individuální práce studentů
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
U studenta se předpokládají základní znalosti vysokoškolské matematiky, fyziky, zařazených v předcházejících semestrech studia. |
Předpokládají se znalosti středoškolské matematiky a fyziky v rozsahu výuky na gymnáziu případně elektrotechnické předměty na středních odborných školách. |
Předpokládají se znalosti středoškolské matematiky a fyziky v rozsahu výuky na gymnáziu případně elektrotechnické předměty na středních odborných školách. |
U studenta se předpokládají základní znalosti vysokoškolské matematiky, fyziky, zařazených v předcházejících semestrech studia. |
Výsledky učení |
---|
Student získává přehled o základních principech měření zejména elektrických signálů. |
Student získává přehled o základních principech měření zejména elektrických signálů. |
Student vysvětluje základní statistické pojmy a metody. |
Student vysvětluje základní statistické pojmy a metody. |
Student definuje jednotlivé uzly měřicího řetězce. |
Student definuje jednotlivé uzly měřicího řetězce. |
Student objasní fyzikální a technické limity měřících přístrojů. |
Student objasní fyzikální a technické limity měřících přístrojů. |
Student se orientuje v oblasti elektromagnetické kompatibility, rozezná vazební mechanismy, typy rušivých signálů a způsoby jejich měření. |
Student se orientuje v oblasti elektromagnetické kompatibility, rozezná vazební mechanismy, typy rušivých signálů a způsoby jejich měření. |
Odborné dovednosti |
---|
Student samostatně navrhuje měřicí experiment pro měření zejména elektrických signálů. |
Student samostatně navrhuje měřicí experiment pro měření zejména elektrických signálů. |
Student získává experimentální data, vyhodnocuje je, výsledky správně interpretuje. |
Student získává experimentální data, vyhodnocuje je, výsledky správně interpretuje. |
Student vytváří software určený pro měření a to včetně komunikace s přístroji. |
Student vytváří software určený pro měření a to včetně komunikace s přístroji. |
Student aplikuje teorii nejistot měření na svou experimentální práci v laboratoři. |
Student aplikuje teorii nejistot měření na svou experimentální práci v laboratoři. |
Student analyzuje měřicí řetězec a vyhledá jeho slabé stránky, navrhne zlepšení. |
Student analyzuje měřicí řetězec a vyhledá jeho slabé stránky, navrhne zlepšení. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení na počítači |
Přednášení |
Demonstrace |
Demonstrace |
Cvičení na počítači |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
DPS Elektronika od A do Z.
-
Ďaďo, S., Kreidl M. Senzory a měřicí obvody. Praha, 1999. ISBN 80-010-2057-6.
|