Vyučující
|
-
Husár Jakub, Ing. Ph.D.
-
Šánek Lubomír, Ing. Ph.D.
-
Pecha Jiří, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu tvoří tyto tematické celky: - Úvod do předmětu, hlavní princip - zákony zachování, materiálové bilance (integrální a diferenciální bilanční období), bilance s chemickou reakcí - Bilanční výpočty chemických reaktorů (materiálové a energetické bilance), ideálně míchaný vsádkový a průtočný reaktor - Sdílení hmoty (difuze, vícefázové systémy) - principy, modelování - Absorpce - Matematický popis mikrobiálních systémů, kinetika reakcí katalyzovaných enzymy, kinetika mikrobiálního růstu - Modelování bioreaktoru - syntéza modelu - Simulace bioreaktoru - bilanční výpočty, predikce průběhu procesu - Bioreaktory - specifika bioreaktorů, problematika míchání - Sedimentace - Filtrace - Membránové procesy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Cvičení na počítači, Individuální práce studentů, Exkurze
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokládá se základní znalost hmotových a energetických bilancí, sdílení tepla, diferenciálního a integrálního počtu |
Předpokládá se základní znalost hmotových a energetických bilancí, sdílení tepla, diferenciálního a integrálního počtu |
Výsledky učení |
---|
Po absolvování předmětu je student schopen základního kvantitativního popisu procesů obvyklých v environmentálních technologiích a jeho využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku. Student konkrétně umí: |
Po absolvování předmětu je student schopen základního kvantitativního popisu procesů obvyklých v environmentálních technologiích a jeho využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku. Student konkrétně umí: |
popsat procesy obvyklé v environmentálních technologiích |
popsat procesy obvyklé v environmentálních technologiích |
vysvětlit jejich využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku |
vysvětlit jejich využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku |
vysvětlit základní problematiku zvětšení měřítka procesů, popsat kinetiku chemických reakcí |
vysvětlit základní problematiku zvětšení měřítka procesů, popsat kinetiku chemických reakcí |
vyjmenovat základní typy chemických reaktorů včetně jejich základního matematického popisu |
vyjmenovat základní typy chemických reaktorů včetně jejich základního matematického popisu |
vysvětlit problematiku vícefázových reakčních systémů |
vysvětlit problematiku vícefázových reakčních systémů |
charakterizovat enzymovou a mikrobiální kinetiku včetně jejich základního kvantitativního popisu |
charakterizovat enzymovou a mikrobiální kinetiku včetně jejich základního kvantitativního popisu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat bilanční výpočty pro hodnocení efektivity a proveditelnosti procesů |
aplikovat bilanční výpočty pro hodnocení efektivity a proveditelnosti procesů |
vyhodnotit experimentální kinetická data |
vyhodnotit experimentální kinetická data |
navrhnout provozní reaktor |
navrhnout provozní reaktor |
vypracovat orientační simulační výpočty procesu na základě jeho experimentálně ověřené kinetiky |
vypracovat orientační simulační výpočty procesu na základě jeho experimentálně ověřené kinetiky |
vytvořit základní ekonomickou kalkulaci procesu |
vytvořit základní ekonomickou kalkulaci procesu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Cvičení na počítači |
Cvičení na počítači |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Exkurze |
Exkurze |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
BIRD, R. B., STEWART, W. E., LIGHTFOOT, E. N. Transport phenomena. New York: J. Wiley, 2007. ISBN 978-0-470-11539-8.
-
HANIKA, Jiří. Vícefázové reaktory. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1997. ISBN 80-7080-290-1.
-
HASAL, P., SCHREIBER, I., ŠNITA, D. Chemické inženýrství I.. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2007. ISBN 978-80-7080-002-7.
-
Kaštáenk F. Bioinženýrství. Praha: Academia, 2001. ISBN 8070800119.
-
KATOH, S., HORIUCHI, J., YOSHIDA, F. Biochemical engineering: a textbook for engineers, chemists and biologists.. Weinheim: Wiley-VCH Verlag GmbH & Co.,, 2015. ISBN 978-3-527-33804-7.
-
LEVENSPIEL, O. Chemical reaction engineering. New York: John Wiley & Sons, 1999. ISBN 9780471254249.
|