Předmět: Procesy v environmentálních technologiích

» Seznam fakult » FAI » AUART
Název předmětu Procesy v environmentálních technologiích
Kód předmětu AUART/TK7PT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Husár Jakub, Ing. Ph.D.
  • Šánek Lubomír, Ing. Ph.D.
  • Pecha Jiří, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu tvoří tyto tematické celky: - Úvod do předmětu, hlavní princip - zákony zachování, materiálové bilance (integrální a diferenciální bilanční období), bilance s chemickou reakcí - Bilanční výpočty chemických reaktorů (materiálové a energetické bilance), ideálně míchaný vsádkový a průtočný reaktor - Sdílení hmoty (difuze, vícefázové systémy) - principy, modelování - Absorpce - Matematický popis mikrobiálních systémů, kinetika reakcí katalyzovaných enzymy, kinetika mikrobiálního růstu - Modelování bioreaktoru - syntéza modelu - Simulace bioreaktoru - bilanční výpočty, predikce průběhu procesu - Bioreaktory - specifika bioreaktorů, problematika míchání - Sedimentace - Filtrace - Membránové procesy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Cvičení na počítači, Individuální práce studentů, Exkurze
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 70 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládá se základní znalost hmotových a energetických bilancí, sdílení tepla, diferenciálního a integrálního počtu
Předpokládá se základní znalost hmotových a energetických bilancí, sdílení tepla, diferenciálního a integrálního počtu
Výsledky učení
Po absolvování předmětu je student schopen základního kvantitativního popisu procesů obvyklých v environmentálních technologiích a jeho využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku. Student konkrétně umí:
Po absolvování předmětu je student schopen základního kvantitativního popisu procesů obvyklých v environmentálních technologiích a jeho využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku. Student konkrétně umí:
popsat procesy obvyklé v environmentálních technologiích
popsat procesy obvyklé v environmentálních technologiích
vysvětlit jejich využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku
vysvětlit jejich využití pro návrh, hodnocení, simulaci a optimalizaci procesů v průmyslovém měřítku
vysvětlit základní problematiku zvětšení měřítka procesů, popsat kinetiku chemických reakcí
vysvětlit základní problematiku zvětšení měřítka procesů, popsat kinetiku chemických reakcí
vyjmenovat základní typy chemických reaktorů včetně jejich základního matematického popisu
vyjmenovat základní typy chemických reaktorů včetně jejich základního matematického popisu
vysvětlit problematiku vícefázových reakčních systémů
vysvětlit problematiku vícefázových reakčních systémů
charakterizovat enzymovou a mikrobiální kinetiku včetně jejich základního kvantitativního popisu
charakterizovat enzymovou a mikrobiální kinetiku včetně jejich základního kvantitativního popisu
Odborné dovednosti
aplikovat bilanční výpočty pro hodnocení efektivity a proveditelnosti procesů
aplikovat bilanční výpočty pro hodnocení efektivity a proveditelnosti procesů
vyhodnotit experimentální kinetická data
vyhodnotit experimentální kinetická data
navrhnout provozní reaktor
navrhnout provozní reaktor
vypracovat orientační simulační výpočty procesu na základě jeho experimentálně ověřené kinetiky
vypracovat orientační simulační výpočty procesu na základě jeho experimentálně ověřené kinetiky
vytvořit základní ekonomickou kalkulaci procesu
vytvořit základní ekonomickou kalkulaci procesu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Cvičení na počítači
Cvičení na počítači
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Exkurze
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • BIRD, R. B., STEWART, W. E., LIGHTFOOT, E. N. Transport phenomena. New York: J. Wiley, 2007. ISBN 978-0-470-11539-8.
  • HANIKA, Jiří. Vícefázové reaktory. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 1997. ISBN 80-7080-290-1.
  • HASAL, P., SCHREIBER, I., ŠNITA, D. Chemické inženýrství I.. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2007. ISBN 978-80-7080-002-7.
  • Kaštáenk F. Bioinženýrství. Praha: Academia, 2001. ISBN 8070800119.
  • KATOH, S., HORIUCHI, J., YOSHIDA, F. Biochemical engineering: a textbook for engineers, chemists and biologists.. Weinheim: Wiley-VCH Verlag GmbH & Co.,, 2015. ISBN 978-3-527-33804-7.
  • LEVENSPIEL, O. Chemical reaction engineering. New York: John Wiley & Sons, 1999. ISBN 9780471254249.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr